در سال گذشته میزان تولید صنایع‌دستی نصف شد!

در سالی که گذشت درحالی رییس سازمان میراث‌فرهنگی کشور بر فروش و صادرات صنایع‌دستی تاکید داشت که بسیاری از هنرمندان و صنعتگران معتقد هستند که میزان تولید در سال ۹۳ بسیار کمتر از سال‌ ۹۲ بود به‌گونه‌ای که میزان تولید کالاهای صنایعدستی توسط هنرمندان و صنعتگران کاملا نصف شده است.

ایران در سال ۹۳ درحالی با کاهش درآمدهای غیرنفتی مواجه شد و درآمدهای اصلی کشور به کمتر از ۵۰ درصد رسید که تولیدات صنایع‌دستی فرصتی برای رشد و عرضه این هنر ـ صنعت به‌شمار می‌رفت.

موضوعی که «مسعود سلطانی‌فر» رییس سازمان میراث‌فرهنگی در برنامه‌های مختلف صنایع‌دستی اعلام کرد که با کاهش قیمت نفت باید فرآیند توسعه کشور به سمتی پیش رود که تنش‌های نفتی ما را از پا نیندازد، درحال‌حاضر بین وضعیت فعلی صنایع‌دستی و ظرفیت موجود فاصله معناداری وجود دارد اما باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای ساماندهی و سازماندهی شود که کشور در مقابل فشارها و تنش‌ها مقاومت پیدا کند.»

چنانچه براساس آماری که سازمان توسعه و تجارت اعلام کرده، صادرات غیرنفتی نسبت به سال گذشته رشد ۲۴ درصدی داشته که در صورت ادامه این روند و رویکرد مثبتی که دولت در این زمینه دارد، امکان رشد صادرات غیر نفتی در بخش‌های مختلف وجود دارد.

با این وجود، بسیاری از هنرمندان و صنعتگران معتقد هستند که در سال گذشته میزان تولید صنایع‌دستی نصف شده است. به‌گفته فروشندگان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی میدان نقش‌جهان، فروش بازار لباس شب عید که جزو دغدغه‌های اصلی خانواده ایرانی محسوب می‌شود درحال‌حاضر به‌دلیل نبود قدرت خرید مردم و تحریم‌ها کاهش یافته، چگونه می‌توان از صنایع‌دستی که تزیینی است و جزو دغدغه‌های اصلی مردم به‌شمار نمی‌آید انتظار تقاضا داشت.

به‌گفته یکی از تولیدکنندگان در سال ۹۳ تقاضا بسیار کم بود و همین عامل سبب شد که عرضه هم کاهش پیدا کند. به‌طوری‌که اغلب نقره‌سازانی که نقره می‌ساختند به‌دلیل قیمت بالای نقره فعالیت خود را تعطیل کردند و وارد بازار مسگرها شدند.

فروشندگان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی تاکید کردند، به‌دلیل کاهش تولیدات بازار، خرید فروشندگان و مغازه‌داران نسبت به سال گذشته ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است. و بسیاری از هنرمندان با تغییر شغل خود به دنبال مشاغل کاذب می‌روند. درحال‌حاضر فردی که بهترین عصای اصفهان را تولید می‌کرد هم‌اکنون سوپرمارکت باز کرده است.

این درحالی است که رییس سازمان میراث‌فرهنگی در جلسات مختلف صنایع‌دستی کهدر سال ۹۳ برگزار شد تاکید کرد، هم‌اکنون تمامی مشکلات بخش صنایع‌دستی در زمینه تولید، فروش، بیمه، تسهیلات، تامین انرژی، آموزش و غیره.. در جلسات مختلف حل و فصل شده است. و باید به بخش بازرگانی، فروش و بازاریابی نگاه جدی‌تری شود.

او درحالی فروش را مهمترین مقوله صنایع‌دستی عنوان کرد که همچنان بخش بزرگی از معضلات صنایع‌دستی در زمینه تولید حل‌ و فصل نشده است.

هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی امیدوار هستند که در سال جدید مشکلات مربوط به تولید که میزان آن نسبت به سال ۹۲ نصف شده دوباره به وضعیت عادی برگردد.

در این میان هستند تولیدکنندگانی که سالها از نبود مواد اولیه، بیمه، بحث مالیات بر ارزش‌ افزوده، ضعف بخش بازرگانی در حوزه داخلی، محقق نشدن وعده‌ دولت در تخصیص یارانه‌، نبود هماهنگی در گواهی فنی و حرفه‌ای و .. گلایه دارند. مشکلاتی که هنوز به‌صورت کاملا مجزا بررسی و ریشه‌یابی نشده‌اند.

درحال‌حاضر ضرورت دارد که طی یک برنامه‌ریزی منسجم بازارچه‌ها و دهکده‌های صنایع‌دستی دوباره تشکیل شوند. همچنین به‌کارگیری بخش غیردولتی در تولید صنایع‌دستی، تدوین قوانین صادراتی و گمرکی، توجه لازم به تامین اعتبار در بخش آموزش صنایع‌دستی، توجه به شان هنرمندان پیشکسوت برای تشویق جوانان به این حوزه، ایجاد بانک اطلاعاتی تولیدکنندگان، تحقق وعده کاربردی کردن محصولات صنایع‌دستی، ترویج و توسعه رشته‌های منسوخ‌شده، لزوم ایجاد صندوق حمایت از هنرمندان و صنعتگران، صدور مجوز محصولات تلفیقی و ترکیبی که به‌دلیل نبود حمایت‌های لازم در این زمینه سبب شده که مردم به کالاهای شبه‌صنایع‌دستی گرایش بیشتری پیدا کنند، اهمیت بسیاری دارد. موضوعاتی که هر یک از آن‌ها گره‌های کور یک کلاف بزرگ به نام صنایع‌دستی است و هیچ نهادی تا به امروز اقدام به گره‌گشایی و حل آن‌ها نکرده است.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.