در تالاب کانی برازان مهاباد چه می‌گذرد؟

رئیس اداره‌ی حفاظت محیط‌زیست مهاباد گفت: شمار پرندگان موجود در تالاب کانی برازان در مقایسه با سال گذشته بیش از ۳ برابر افزایش دارد.

تالاب کانی برازان به‌علت وضعیت زیستی و امنیت مناسب آن، به یکی از استراحتگاه‌ها و زیستگاه‌های مهم پرندگان در شمالغرب کشور تبدیل شده که هر سال پذیرای شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجری است که در مسیر پرواز خود وارد این تالاب می‌شوند.

IMAGE634731073988200717

مهاجرت بی‌سابقه‌‌ی پرندگان به این تالاب بین‌المللی که در دسته‌های چند هزارتایی در مسیر کوچ خود از جنوب به شمال وارد این تالاب می‌شوند پس از مدتی استراحت در این تالاب به مهاجرت خود ادامه می‌دهند.

بیشترین تعداد پرندگان موجود در این تالاب را غازهای خاکستری و به تعداد بیش از ۸۰۰۰ قطعه تشکیل می‌دهند که هم‌اکنون در این تالاب به سر می‌برند و تعداد زیادی از آنها نیز در اتفاقی کم‌سابقه به‌علت شرایط مناسب آب و هوایی، غذای کافی و امنیت موجود در این تالاب در آن ماندگار شده و اقدام به جفت‌گیری کرده‌اند.

k1w83aasz9klzv0c4cp

رئیس اداره‌ی حفاظت محیط‌زیست مهاباد گفت: در میان این پرندگان پرنده نادر اردک سرسفید نیز امسال به تعداد بیش از ۱۰۰ قطعه در این تالاب مشاهده شده است که وجود این تعداد اردک سرسفید در تالاب کانی برازان تاکنون بی‌سابقه بوده است. تعداد پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در این تالاب در حال افزایش بوده و روز به روز بر شمار آنها افزوده می‌شود.

هم‌اکنون در تالاب‌های شهرستان مهاباد بیش از ۳۵ گونه مختلف انواع پرندگان شناسایی شده‌اند که عمدتاً شامل فلامینگو، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، پرستوی دریایی، کشیم بزرگ، غاز خاکستری، غاز پیشانی سفید، سیلوش، آووست، خروس کولی، حواصیل، تنجه، انواع مرغابی و اردک از جمله اردک سرسبز، ارده‌ای، سرحنایی، سرسفید و بلوطی هستند.

hfd

تالاب بین المللی کانی برازان با وسعتی افزون بر ۹۲۷ هکتار در ۳۰ کیلومتری شمال مهاباد واقع شده و از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است.

مهاباد با داشتن دو تالاب بین‌المللی کانی برازان و قوپی باباعلی و تالاب‌های فصلی حسن‌خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق هر سال در فصول بهار و پائیز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است.

talab1-04040405541-8540

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.