بیش از ۲۷ میلیون نفر به سفر رفتند

از ۲۸ اسفندماه سال گذشته تا ۵ فروردین ماه امسال بیش از ۲۷ میلیون نفر شب در سطح کشور به سفر رفتند.مرتضی رحمانی موحد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امسال میزان سفر در سطح کشور حدود ۵ درصد رشد داشته است.

بنا به نظر معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور امسال تمام اماکن تاریخی کشور با رشد ۵۵ تا ۶۰ درصدی بازدیدکنندگان در سطح کشور روبه رو بوده است که آثار ثبت جهانی بیشترین بازدیدکنندگان را داشتند و بقاع متبرکه و اماکن مذهبی در ایام فاطمیه و اوایل نوروز از بیشترین زائر و مسافران استقبال کردند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در مورد ساماندهی دفاتر خدمات گردشگری بیان کرد: سال ۱۳۹۴ سال ساماندهی دفاتر گردشگری در سطح کشور است و دفاتری که اقدام به تورسازی در داخل و خارج از کشور می کنند از تسهیلات و حمایت سازمان میراث فرهنگی برخوردار می شوند.

به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به گفته رحمانی موحد اجلاس وزرای گردشگری «مجمع گفت و گوهای آسیایی» موسوم به ADC با حضور ۳۱ کشور آسیایی و آفریقایی در سال ۱۳۹۴ در بهترین زمان پیش بینی شده در شیراز برگزار می شود و دبیرخانه این مجمع در کشور کویت ایجاد شده است.

مسعود سلطانی‌فر با ارائه گزارشی از فعالیت‌های ستاد هماهنگی خدمات سفر ویژه نوروز ۹۴ و همچنین با ابراز رضایت از عملکرد این ستاد در تعطیلات نوروزی، اظهار کرد: فکر می‌کنم نسبت به سال گذشته عملکرد بهتری را در خدمات‌رسانی و رفع مشکلات مردم داشتیم که سبب رضایت مسافران شد.

او افزود: تقریبا در ۶۶۰ کمپ اقامتی موقت، نمایشگاه و فروشگاه صنایع‌دستی برپا شد و اقلام تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی نیز به صورت گسترده توزیع شد.

وی اضافه کرد: متأسفانه تخلفات برخی واحدها به حدی بود که با وجود تمایل نداشتن ما برای خارج کردن آن‌ها از مدار خدمت‌رسانی در نوروز منجر به تعطیلی ۹۲ واحد شد که از آن میان ۲۷ واحد مرکز اقامتی، ۳۲ واحد دفتر خدمات مسافرتی و ۳۲ مرکز پذیرایی بودند.

سلطانی‌فر درباره بازنگری در بازدیدهای نظارتی به منظور برخورد با متخلفان پیش از فرارسیدن تعطیلات نوروزی یادآور شد: بازرسی‌های ما انجام می‌شود و محدود به تابستان و عید نیست. این وظیفه مرتب پیگیری می‌شود، اما چون در نوروز بیشترین حجم سفرهای داخلی اتفاق می‌افتد و فشار روی مراکز اقامتی و پذیرایی ایجاد می‌شود، کیفیت خدمات کاهش می‌یابد.

وی افزود: تلاش کردیم کم‌کاری و کوتاهی این مراکز منجر به تعطیلی نشود، به طوری که در مواجه با تخلفات مشاهده شده پنج هزار و ۱۵۹ مورد تذکر و ۸۰۴ اخطار کتبی داده شد و فکر می‌کردیم مشکل حل شود، اما به این اخطار و تذکر توجهی نشد و کماکان سطح کیفی خدمات رعایت نشد و ما مجبور شدیم بعد از این اقدامات، ۹۲ واحد را تعطیل کنیم.

او همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا ظرفیت اماکن اقامتی ایران شش درصد بوده و یا سهم اسکان مراکز اقامتی کشور در این حد تکمیل شده است؟ گفت: در همه کشورها وقتی موج سفر داخلی راه می‌افتد چنین آمارهایی داده می‌شود. ما نمی‌خواهیم بگوییم که مثلا در کشورهای توسعه یافته ظرفیت اسکان در هتل‌ها شش درصد بوده، حتما بیشتر از این است؛ ولی وقتی موج سفر در سایر کشورها بررسی می‌شود حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد اسکان در آن کشورها نیز بر اقامتگاه‌های موقت متمرکز است. هر چند کشورهایی مثل فرانسه، انگلستان و آمریکا شاید بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد را پوشش دهند.

وی اضافه کرد: طبیعتا در کشور ما متناسب با سطح درآمد مردم باید امکانات اقامتی متنوعی ایجاد شود. در هر حال جمعی از مردم به خاطر وضعیت معیشتی که دارند به استفاده از کمپ‌ها تمایل نشان می‌دهند و بخشی هم به خاطر روحیه ماجراجویی گرایش به این اقامتگاه‌ها دارند.

سلطانی‌فر ادامه داد: رویکرد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این است که برای توسعه گردشگری خارجی، هتل‌های چهار و پنج ستاره و برای پوشش گردشگری داخلی هتل‌های دو و سه ستاره را افزایش دهد. تعداد این هتل‌ها باید به سه تا چهار برابر ظرفیت موجود برسد که البته سرمایه‌گذاری در این بخش رو به افزایش است و هم اکنون ۹۵۰ پروژه گردشگری در حال احداث است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.