عذرخواهی دنیل توماس از مردم ایران

سرویس خبری روزنامه ارک-دنیل توماس پاتس، پروفسور باستان‌شناسی خاورمیانه  دانشگاه سیدنی  در سیزدهمین گردهمایی باستان‌شناسی ایران با وجود تحریم برخی از باستان‌شناسان- به دلیل استفاده از نام خلیج عربی به جای خلیج فارس در گزارش و پژوهش باستان‌شناسی خود-شرکت کردو در مورداین مسله گفت:«اگر مردم ایران از من در مورد این مسئله ناراحت هستند. اظهار تاسف می‌کنم و از آن‌ها عذر می‌خواهم.»

هرچند دنیل توماس پاتس، پروفسور باستان‌شناسی خاورمیانه در دانشگاه سیدنی و متخصص تاریخ باستان و آغازین ایران، میانرودان و شبه جزیره عربستان در همایش باستان شناسی به دعوت مسئولان ایران حاضر شده است، با این وجود برخی دیگر از باستان شناسان این همایش را تحریم کردند. دلیل این تحریم این است که پاتس در چندین گزارش و پژوهش باستان‌شناسی نام خلیج فارس را خلیج عربی عنوان کرده است.
 پاتیس در پاسخ به این سوال که در حال حاضر خیلی از ایرانی‌ها از حضور شما در ایران به دلیل اینکه خلیج فارس را خلیج عربی نامیدید، ناراحت هستند گفت: «۲۵ سال پیش در حالی که من مشغول کار در عربستان بودم، مطلبی را نوشته و در آن از خلیج عربی نام برده‌ام در حالی که سال‌های سال است که من در ایران مشغول کار بوده و کتاب‌ها و ملاقات متعددی درباره ایران نوشته‌ام که در این مقالات از خلیج فارس نام برده‌ام. من فکر می‌کنم که ایرانی‌ها نباید نسبت به این مسئله اینقدر ناراحت و عصبی باشد. نباید اینقدر تعصب داشته باشند. آن‌ها باید با ملایمت با این مسئله برخورد کنند و این تنها مربوط به من نیست. بیشتر باستان‌شناسی که در کشورهای عربی کار می‌کنند، مجبورند که از نام خلیج عربی استفاده کنند.  البته من در دانشنامه ایرانیکا که در نیویورک منتشر می‌شود، در مقاله‌ای اصلاح خلیج فارس را به کار برده‌ام. این مقاله در سال ۲۰۰۴ تهیه شده است.»
او در پاسخ به این سوال که رسالت علمی یک باستان‌شناس چه می‌شود؟ و شما چه پاسخی به این تناقض در نوشته‌های خود دارید، عنوان کرد: «من مطالعات متعددی در ایران داشته و تمام عمرم را وقف مطالعه و پژوهش در زمینه ایران‌شناسی کرده‌ام. مثلا کتابی در مورد تاریخ عیلام در حدود ۱۵ سال پیش نوشتم و ویرایش دوم این کتاب نیز در حال آماده شدن است. اخیرا نیز کتابی در مورد کوچ گری در ایران نوشتم و کتاب های دیگری در زمینه باستان شناسی در مورد دوره‌های تاریخی. مقالات زیادی در مورد محوطه‌های تاریخی و کاوش‌هایی در ایران داشتم که در همه آن‌ها از اسم خلیج فارس استفاده کرده‌ام. من تمام عمرم را وقف ایران کردم و عاشق ایران هستم . من بودم که سنگ بنای دپارتمان ایران شناسی را در استرالیا گذاشتم.»
پاتس پس از این گفته‌ها، تاکید کرد که عاشق ایران است و قلبش برای این کشور می‌زند. با این وجود به او گفته شد: این گفته‌ها باعث توجیه اقدام شده به عنوان یک باستان شناس معروف در این حوزه نمی‌شود.
پاتس گفت: «این یک حقیقت است و امیداوارم کسی از من ناراحت نباشد. در دنیا و غرب در حال حاضر بیشتر از اینکه فارسی، عربی تدریس می‌شود. بیشتر مطالعات عرب شناسی گذاشته می‌شود چون کشورهای عربی در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. امروزه بیشتر پژوهش‌های اصلی غربی‌ها در زمینه عراق و سوریه است نه ایران. بنابراین این چیز طبیعی است که خلیج عربی جا می‌افتد. امیدوارم کارهایی که کردم باعث ناراحتی مردم ایران نشود و متاسفم که باعث ناراحتی مردم ایران شدم اما این حقیقت را باید بپذیریم که به یک شخص محدود نمی‌شود.
او در برابر این تاکید که این گفته‌ها قابل پذیرش از سوی مردم ایران نیست، عنوان کرد: «این اتفاق در کشورهای عربی و غربی می‌افتد به خاطر اینکه در آنجا این نام به عنوان خلیج عربی جا افتاده باستان شناسان آنجا و باستان‌شناسان غربی مجبور هستند که از این نام استفاده کنند. اما من چه قبل و  چه بعد از انقلاب برای تثبیت پروژه خود به ایران آمدم و  سعی کردم که همواره در این پژوهش‌ها از نام خلیج فارس استفاده کنم. یادتان نرود که در کشورهای عربی نمی‌گذارند که هیچ مطلبی با نام خلیج فارس منتشر شود و پژوهش‌هایی که آن‌ها در کشورشان انجام می‌دهند، بسیار زیاد است. من اوج زمانی که در امارات کار می‌کردم، ۱۶ سال پیش بوده است. از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ در یک تیم مشترک استرالیایی – ایرانی بوده که ایشان مشارکت داشتند، امیدوارم که کارهایم را در ایران ادامه دهم.
CHN
سانلی اشراقی

من سانلی اشراقی، عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تبریز به پایان رسانده ام. از سال 1384 با گذراندن دوره های خبرنگاری به این حرفه علاقه مند شدم و از سال 1386 به طور رسمی وارد این حرفه شدم و با نشریات مختلفی از جمله روزنامه ارک همکاری مستمر داشته ام. پس از آشنایی با پدیده گردشگری علاقمند به تحصیل در این رشته شده و پس از پایان کارشناسی فیزیک هسته ای، به تحصیل در رشته گردشگری پرداختم از اوایل تحصیلم به برقراری ارتباط بین مطبوعات و گردشگری علاقمند بودم و این علاقه من را به سوی فعالیت در این زمینه سوق داد. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوا و طراحی و چاپ ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک به عنوان سردبیر و مدیر مسئول با همراهی تیم ارک توریسم اجرایی کردم . همچنین به عنوان عضو هیئت تحریره نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، فعالیت کردم. سال ۱۳۹۳، تیم ارک توریسم در راستای تولید محتوای الکترونیک ، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی کرد. زمینه تخصصی من در این گروه مباحث تاریخی میباشد در مورد تاریخ پر رمز و راز تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی آذربایجانی تسلط دارم. اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر زمینه های فعالیت ما در تیم متخصص و جوانمان هست. همچنین از سال ۱۳۹۶ پروژه یک دقیقه با تبریز را با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز دنبال می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.