مسجد ملااحمد مجومرد جان دوباره می‌گیرد

بنای تاریخی ـ مذهبی مسجد ملااحمد مجومرد مرمت می شود.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد اظهار داشت: در حال حاضر کار مرمت مسجد مذکور با اعتباری معادل یکصد و نوزده میلیون ریال در دست اقدام است.

محسن ذاکری نیا افزود: عملیات مرمتی این مسجد تاریخی شامل جمع آوری و تراشیدن اندودهای فرسوده پشت بام، زیرسازی با اندودکاهگل و شیب بندی، آجر فرش پشت بام، تراشیدن و جمع آوری قسمت های دیوار ضلع غربی، چیدن دیوار، زیرسازی و شمشه‌گیری با اندود کاهگل می‌شود.

وی عنوان کرد: این بنای تاریخی ـ مذهبی از قدیمی ترین ‌مساجد رضوانشهر بعد از مسجدریگ می باشد که در بالای حسینیه بزرگ مجومرد واقع شده و تا صد سال‌ پیش در زیر شنهای روان مدفون بوده ‌که در حدود سالهای ۱۲۷۰‌ از زیر شن بیرون آورده شده است. بانی آن مرحوم ملااحمد می‌باشد که در زمینی به مساحت ۱۳۰ مترمربع بنا شده است. ساختمان مسجد از یک شبستان زمستانه (گرم خانه) برخوردار بوده و فاقد شبستان تابستانه است.

این مقام مسئول تصریح کرد: ورودی شبستان از سمت شرق بوده و سقف آن با چهار ستون قطور پوشیده شده‌ است که روشنایی‌آن به وسیله دو پنجره در ضلع شرقی و دو پنجره در ضلع جنوبی تامین می‌شود.

 این اثر تاریخی ـ فرهنگی از بناهای عهد صفویه می باشد و با مصالح خشت و گل ساخته شده است.

این مسجد در تاریخ ۲۷/۵/۸۸ به شماره ۲۷۴۰۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.