کارگاه درختستان: به یاد باغ‌هایی که بی‌درخت شدند

سرانجام کارگاه درختستان توسط انجمن مجسمه سازان برگزار شد. در این کارگاه یک روزه هنرمندان مجسمه ساز با کارتن های ضایعاتی در باغ فردوس تهران درخت ساختند.

باغ فردوس یکی از معدود بازماندگان باغهای تهران است، ساخت درخت از آخرین مرحله حیات او، که همان مقوا و کارتن است دارای این پیام مهم است که بازیافت، حفظ میراث طبیعی و محیط زیست تا چقدر بر زندگی ما مهم است و نباید آن فراموش کنیم که این همه کاغذ و مقوا زمانی درخت‌های تنفس‌زا و حیات‌انگیز بودند.

٢۶گروه مجسمه ساز درغالب ٧۵ نفر در این رویداد هنری فرهنگی شرکت داشتند . این کارگاه که از ساعت ۸ و نیم صبح جمعه ١۵ اسفند شروع شد تا ساعت  هفت و نیم شب ادامه داشت.

IMG_7402

حالا  ٢۶ اثر هنری با موضوع درخت و با متریال کارتن در باغ فردوس توسط انجمن مجسمه سازان ایران به یادگار گذاشته شده است.

انجمن مجسمه سازان بر این باور است که این فر آیند دوباره سازی از آنچه روزی درخت نامیده می‌شد و اکنون درآستانه آخرین مرحله استفاده و تبدیل به زباله است، تاکیدی ست هنرمندانه و نمادین بر ارزشمندی درخت. باغ فردوس یکی از معدود بازماندگان باغ‌های تهران است، درخت‌های مقوایی مجسمه سازان در کنار درختان کهنسال علاوه بریادآوری سرنوشت نگون‌بار درختان قطع شده ، نوید بخش آگاهی نسل امروز از حیاتی بودن نقش درخت و بازیافت در زندگی است.

 با وجود اینکه ساخت مجسمه از مواد غیر ماندگار و تولید آثار هنری با عمر کوتاه و اصطلاحا موقت سالهاست که بین هنرمندان ایران، خصوصا مجسمه سازان رواج دارد، انجام یک حرکت جمعی وگسترده با موضوع و ماده واحد، فعالیتی نوین و بی نظیر، با هدف بالا بردن سطح آگاهی عمومی از اهمیت درخت و محیط زیست است.

IMG_7489

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.