تبلیغ گردشگری ژاپن با نقابداران مخوف سیاهپوش

درکنار ایجاد موزه نینجا، تم پارک نینجا، دهکده نینجا و وب سایت‌های نینجا، شهرداران و استانداران ژاپنی برای تبلیغ گردشگری این کشوردرچارچوب یک کمپین ویژه به نام” کمپین نینجا” با پوشیدن لباس‌های سیاه وعجیب وغربیب نینجاها،خود را به شکل نینجاهایافسانه‌ای درآورند.

“نینجا” درزبان و فرهنگ ژاپنی به مزدوران مخفی در دوران کهن ژاپن مربوط است که با رنگ لباس تیره خود و پوشیدن نقاب همواره نمادی از ترس و دلهره برای سامورایی‌ها مطرح بوده‌اند.

ماهیت مرموز نینجاها، در قرن اخیر توجه مردم ژاپن و سپس کل دنیا را جلب کرد و آن را به بخشی از فولکلور و افسانه‌های ژاپن تبدیل کرد. نتیجه این افسانه‌سازی، مشکل‌تر شدن جدا کردن افسانه از واقعیت بود تا حدی که قابلیت‌های فراطبیعی مثل نامرئی شدن و راه رفتن روی آب، به نینجاها نسبت داده شد و این شخصیت، به شکل فیلم و داستان به فرهنگ عامه تمامی جهان، راه یافت. از واژه نینجوتسو برای توصیف فعالیت‌های مختلف نینجاها استفاده می‌شود.

شهرت جهانی و محبوبیت نینجاها سبب شده که مقامات گردشگری آن را درقالب یک کمپین تبلیغات گردشگری به کار بگیرند. مقامات گردشگری این کشور در این کمپین قصد دارند با استفاده از نمادها وافسانه‌های کهن وبا بهره گیری از سمبول‌ها و نمادهایی که یادآور شخصیت‌های اسطوره ای “نینجا” در روایات فولکوریک ژاپن است ، این نقابداران باستانی با قدرت حیرت انگیزشان را به یک جاذبه گردشگری ژاپن مبدل کنند.

به گزارش ژاپن تایمز طبق هماهنگی‌های انجام شده برنامه‌های وسیعی دراین زمینه در دستور کار قرار گرفته که ازجمله قرار شده است تمام شهرداران و استانداران درسراسرکشور ژاپن دراقدامی هماهنگ از علامت‌های تجاری تاریک و نمادها و سمبول‌ها استفاده کنند ونیز لباس‌های ویژه ای که مردان نینجا را درذهن تداعی کند، همراه با سربندهایی مخصوص، بپوشند. همچنین وب سایت‌های مخصوص نینجا نیز ایجاد شده و برخی مقصدهای گردشگری خاص نیز ایجاد شده است. “همانند دهکده نینجا” “موزه نینجا” و” تم پارک نینجا”برنامه ها و همایش های ویژه ای مرتبط با نینجاها در سراسر کشور برگزار می‌شود.

دفتر گردشگری ژاپن امیدوار است با استفاده از این ایده بتواند رونق تازه ای به گردشگری و نیزجلب سرمایه گذاری‌های تازه دراین صنعت کند. این کمپین به ویژه در استقبال از برنامه المپیک ۲۰۲۰ توکیو نیز هست.

شورای نینجای ژاپن هفته گذشته با تشکیل جلسه ای برای ایجاد و افزایش علاقه عمومی به تاریخ افسانه‌ای وشخصیت‌های اسطوره ای مرتبط با فعالیت ها وفرهنگ مردان نینجا به عنوان بخشی از یک کمپین تبلیغ گردشگری اعلام همکاری کرد.

جالب آن است که این شورا در اواخر قرن ۲۰ تاسیس شده و برخی نیز معتقدند که چیزی به نام نینجا در تاریخ ژاپن اصلا وجود واقعی نداشته و تنها درحدافسانه بوده است. با این حال طبق روایات تاریخی و فولکوریک ژاپن، نینجاها گروه مزدورن و جنگندگان مخوفی بودند که تخصصشان در جنگ‌های غیرمتعارف بود. آنها معمولاً برای جاسوسی، نفوذ، قتل و گاهی هم برای مبارزات مستقیم استخدام می‌شدند و از هنر رزمی و روش جنگی نینجوتسو استفاده می‌کردند. کاربرد امروزی این کلمه به هنرجویان رشته رزمی نینجوتسو نیز اشاره دارد. در افسانه‌های ژاپنی آمده که نینجاها از نسل هیولایی هستند که نیمی انسان و نیمی کلاغ بود.

در ژاپن باستان، معمولاً نینجاها برای نبرد با سامورایی‌ها به کار گرفته می‌شدند که بیشترین اولویت‌شان، شرافتمندی بود. برعکس سامورایی‌ها که از سلاح کاتانا به عنوان سلاح اصلی خود استفاده می‌کردند، نینجاها هر ابزاری را که می‌توانستند برای رسیدن به هدف خود به کار گیرند به عنوان سلاح در نظر می‌گرفتند. این تنوع در بکار گیری سلاح از آنان مبارزانی مخوف و راز آلود ساخته بود. شاید معروف ترین سلاح یک نینجا شورایکن یا ستاره نینجا باشد که تقریبا نماد این افراد یا این هنر نیز شده‌است. ستاره نینجا یا شورایکن سلاحی بود که از فاصله به طرف دشمن پرتاب می‌شد و با زخمی کردن یا کشتن حریف و دشمن او را از مقابله با نینجاها باز می‌داشت. توانایی این افراد در جاسوسی در گرو تغییر چهره و استتار آنها بود که ایشان از کودکی آنرا فرا می‌گرفتند و اساتید این هنر بودند.

بر اساس بیشتر منابع تاریخی نینجاها به تدریج خود را به عنوان نیروی مخالف همتایان طبقه بالاتر خود یعنی سامورایی‌ها در ژاپن فئودال مطرح کردند و تکامل این هنر رزمی بین قرن ششم تا نهم میلادی در ژاپن اتفاق افتاد. با این حال نینجاها در گروه‌های کوچک با در پیش گرفتن روشهای کاملاً سری جنگی تا قرن نوزدهم نیز به عنوان نیرویی بسیار با نفوذ در کشور ژاپن مطرح بودند.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.