خانه فکری؛ میراث ماندگار معماری جنوب ایران

خانه فکری در کرانه خلیج فارس در بندر لنگه از توابع استان هرمزگان قرار دارد. بنای فکری الگوی اصیل معماری جنوب است  و در اواخردوره قاجاریه به دست عبدالواحد فکری از تجار معروف شهر ساخته شد. روزگاری خانه فکری، به عنوان سکونتگاه مرکز تجارت و بازرگانی در بندرلنگه شهرت داشت به همین علت در ساخت این بنا دو بخش اندرونی و بیرونی برای اسکان خانواده فکری و پذیرایی از مهمانان و تجار در نظر گرفته شد. وجود پنج بادگیر، دو زیر زمین، بیست و پنج اتاق و حیاط مرکزی از جلوه های زیبای خانه قدیمی فکری است. در ساخت این خانه سنگ، ساروج و گچ به کار گرفته شده است.

سقف این بنا از تیرهای چوبی، حصیرهای بافته شده از برگ نخل های خرمای جنوب و حصیرهایی از جنس نی با پوشش کاه گل ساخته شده است. خنکی داخل این خانه به دلیل ارتفاع ۵ متری از سطح زمین، وجود راهروها و بادگیرها است. این بنا با سه هزار و ۴۰۰ متر مربع مساحت و زیربنای هزار و ۲۰۰ متر مربع در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.

38500-120054 Bandar-lengeh-1

emarat fekri

fekri_3894

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.