خوس دوزی؛ هنری بازمانده از دوران صفویه

خوس دوزی تاریخچه ی مشخصی ندارد، اما مسلم است که این هنر در زمان صفویه در بندرعباس و بلوچستان رونق یافته است. بعد از دوره ی صفویه در پیشرفت این سوزن دوزی قدم های موثری برداشته شد و این هنر وجهی تازه یافت. از این هنر برای تزئین، پارچه های توری، روسری و چادرها استفاده می شود. نقوش ستارگان ۶،۸ و ۱۲ پر بیشتر در خوس دوزی استفاده می شود. نوع نخی که در خوس دوزی استفاده می گردد نقره ای یا طلایی رنگ است. در این هنر هنرمند با ذوق و سلیقه ی خویش شروع به سوزن دوزی می کند و طرح ها عموما ساده هستند. در این نوع سوزن دوزی پشت و روی کار به یک شکل است. این دوخت در کردستان و بلوچستان نیز رواج دارد و مورد استفاده قرار می گیرد.

این هنر به کمک نوارهای نقره ای باریک و بر روی پارچه توری ریز بافت تجلی یافته و گاه ستاره هایی فلزی بر روی پارچه می نشانند و ازآن برای تزئین دستار و پوشش های زنانه استفاده می شود. این پارچه ها معمولا به رنگ های سیاه، سفید، سبز و زرشکی وجود دارد و در فروشگاه های صنایع دستی شهرهای جنوب کشور یافت می شود.

20561

20565

20133622434482a

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.