جنوب ایران؛ پتانسیلی بزرگ در زمینه ی گردشگری خوراک

سرتاسر جنوب ایران از خرمشهر و آبادان گرفته تا ماهشهر، هندیجان، بوشهر، بندر لنگه و بندرعباس تا جزایر قشم و کیش و تا سواحل زیبای چابهار محل صید انواع ماهی و آبزیان است از این رو طبیعی است که از دیرباز استفاده از ماهی در فرهنگ غذایی جنوبی ها جایگاه ویژه ای داشته باشد.

حتی در خورش های جنوبی به جای گوشت قرمز، گوشت ماهی استفاده می شود، یکی از این خورش ها قلیه ماهی نام دارد. ماهی پلو، میگو پلو، صبور و دهها غذای دیگر با استفاده از همین فرآورده های دریایی تهیه می شود. قلیه ماهی، ماهی سرخ شده، ماهی شکم پر، پلوماهی، چلوماهی، پلو و چلومیگو، ماهی کبابی، ماهی صبور از جمله محبوب ترین غذاهای دریایی جنوب است. حالا جالب است بدانید که سال ها پیش آن دسته از جنوبی هایی که کمی دورتر از دریا زندگی می کردند بخاطر امکانات کمتر امکان استفاده از ماهی تازه را نداشته اند و از ماهی های خشک استفاده می کردند.

 بخش عمده ی تغذیه ی آنها را مواد غذایی گیاهی تشکیل می داده است که شامل غذاهایی از خرما و حبوبات همچون دال عدس، رنگینک، حلوا ارده و انواع آش ها می شود. در جنوب از انواع ادویه همچون زردچوبه، دارچین، فلفل سیاه و سرخ، ادویه کاری و تمر هندی در غذاها استفاده می شود، شاید دلیل این امر رابطه ی دیرینه ی سرزمین های جنوب ایران با شبه قاره ی هند بوده است. در هر صورت کرانه ی خلیج فارس در کنار تمام زیبایی هایش فرهنگ تغذیه ی دریایی غنی و به خصوصی دارد. شاید بتوان این شهرها و بنادر را پایتخت تغذیه ی دریایی کشور دانست و در این میان نباید از پتانسیل های این منطقه در زمینه ی گردشگری خوراک غافل شد.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.