باغ و عمارت مود در حصار بیست برج مدور

باغ و عمارت معصومیه هم در غرب بیرجند در دوره‌ی پهلوی ساخته شده است و معماری آن به‌گونه‌ای طراحی شده که نمای اصلی عمارت در آب استخر مقابل آن کاملاً بازتاب شده است، طوری‌که عمارت چهل ستون اصفهان را تداعی می‌کند‏.‏ تمام فضاها و اتاق‌های این عمارت هم‌چون دیگر بناهای تاریخی به یکدیگر راه دارند و ورود به داخل ساختمان از هر عمارت میسر است.‏

در این عمارت علاوه ‌بر باغ اصلی دو باغ دیگر هم به چشم می‌خورد که در یکی از آنها عمارتی ساده خودنمایی می‌کند و دیگری فاقد عمارت است.

باغ و عمارت مود ( قلعه باغ ) واقع در شهرستان سربیشه از آثار مربوط به دوره زندیه و قاجار با مساحت ۶۰ هزار و ۲۷۰ مترمربع دارای یک حصار و بیست برج مدور است که با فاصله‌های مشخصی در حصار باغ هستند.

باغ مود

علاوه‌ بر برج¬‌ها، یک خندق به عرض تقریباً ۱۰ متر در دور تا دور حصار حفر شده است و دفاع از قلعه را آسان‌تر ¬‌کرده است و ورودی اصلی باغ در میانه ضلع شمالی آن قرار دارد و در دو طرف ورودی، دو برج و دو اتاق کوچک جهت سکونت نگهبانان دیده می¬‌شود.

در داخل قلعه بقایایی از یک بنای قدیمی، عمارتی تشریفاتی، شامل چند ایوان، بقایای یک هشتی، راهروها و اتاق‌¬ها برجا مانده است.

در مرکز این باغ عمارتی قرار دارد که ویژگی‌¬های معماری آن متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی است.

1 دیدگاه

  1. عالی و قابل تأمل بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.