آبشار آق سو و پارک ملی گلستان

آبشار آق سو در مرز استان های گلستان و خراسان شمالی قرار دارد. و با ارتفاع تقریبی ۱۵ متر، یکی از آبشارهای خزه ای ایران به شمار می آید.

آبشار آق سو در مسیر رودخانه چشمه گلستان و درست قبل از تونل گلستان قرار گرفته است.
آق سو همان آب سفید در زبان ترکی و نام آبشاری زیبا در پارک ملی گلستان است.
آبشار آق سو در تمام فصول سال آب دارد و ترکیب صخره های خوش فرم آن با آب زلال آبشار، جلوه ای دیدنی به آن داده است. آب از بالای آبشار بر روی سنگ ها و جلبک ها می ریزد و در پایین به غاری می رسد که آب در آن جریان دارد.

آق سو 4

در مسیر رسیدن به آبشار هم، فرم پله ای زیبایی که توسط رودخانه بصورت طبیعی ایجاد شده است که زیبایی های این جاذبه گردشگری را دو چندان کرده است.
برای رسیدن به این آبشار زیبا کافیست در جاده گرگان به سمت بجنورد رفته و درست قبل از تونل گلستان از جاده خارج شوید. سپس یک پیاده روی کوتاه شما را به آبشار خواهد رساند.

آق سو

آبشار پارک گلستان مینودشت در موقعیت جغرافیایی E555954 N372238 در استان گلستان واقع است. آبشار آق سو به فاصله ۴۲ متری از شهر گالیکش و در انتهای شرق پارک ملی گلستان واقع است . حوضچه های طبیعی این آبشار بصورت ارگانیک و پله ای آب را از سرچشمه آبشار با ارتفاعی معادل ۳۰ متر به انتهای مسیر می رساند. میزان دبی آب این آبشار ۳۰ لیتر بر ثانیه و ارتفاع آن در حدود ۷۰ متر است. این آبشار سرانجام وارد رودخانه مادرسو شده و به گرگان رود می ریزد.

آق سو5

پارک ملی گلستان یا جنگل گلستان منطقهٔ حفاظت شده‌ای در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی است. پارک گلستان، قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در کشور ایران و پناهگاهی کم‌نظیر برای حیات‌وحش است که ۱۳۵۰ گونهٔ گیاهی و ۳۰۲ گونهٔ جانوری، از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع مساحت خود جای داده‌است. همچنین در این پارک رودخانه‌های متعددی جریان دارد و بیش از ۲۱ دهنه چشمه در آن شناسایی شده‌است که مهمترین آنان را می‌توان رودخانه مادرسو، زاو، قرتو، چشمه‌های گلشن، گلستان، جانو، سردارخانه، دوشان، آق سو، کرکولی نام برد.

آق سو 7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.