بازگشت باشکوه اشیاء تاریخی خوروین به ایران پس از ۵۰ سال

آثار تاریخی منطقه خوروین که حدود ۵۰ سال پیش در بی‌خبری از ایرانیان با ترفندهای مختلف در چند بخش از کشورمان به سرقت رفته بود، در چهارم دی ماه، با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مسعود سلطانی‌فر به کشور بازگردانده شد.

این اشیای ارزشمند پس از نیم قرن در مراسمی باشکوه که در شأن تمدن و تاریخ ایران بزرگ است در موزه ملی آرام گرفت.

این اشیای تاریخی و ارزشمند ماحصل ۳۳ سال کشمکش حقوقی، سیاسی و فرهنگی می باشد که حدود ۵۳ سال قبل به صورت غیرقانونی از کشور خارج شده بود. از سال ۱۳۶۰ با مطلع شدن جمهوری اسلامی ایران از محل این اشیا در یکی از موزه‌های کشور بلژیک،  ایران ادعای حقوقی خود را مطرح کرد و منازعه حقوقی بین ایران و بلژیک آغاز شد.

این منازعه حقوقی که ۳۳ سال طول کشید، ۲ بار رای بر علیه ایران صادر شد و بحث مربوط به مالکیت ایران بر این اشیا نادیده گرفته شد، اما خوشبختانه با پیگیری های مستمری که صورت گرفت در مهر ماه ۱۳۹۲ دوباره دیوان عالی بلژیک تقاضای استیناف ایران را پذیرفت.

در جلسه رسیدگی مهر ماه ۱۳۹۲ در دیوان عالی کشور بلژیک، رای دادگاه استیناف (مبنی بر شمول مرور زمان نسبت به ادعای مالکیت ایران) نقض شد و پرونده به شعبه دادگاه استیناف هم عرض در «لی یژ» سپرده شد که سرانجام به حکم این دادگاه در آبان ماه سال ۱۳۹۳ رای به نفع جمهوری اسلامی اران صادر شد.

پس از اثبات مالکیت ایران، هیاتی از طرف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به کشور بلژیک فرستاده شد. اشیاء به سرعت از موزه سن کانتر به سفارت ایران در بلژیک منتقل و با استفاده از یک هواپیمای اختصاصی به کشور بازگردانده شد.

لازم به ذکر است که این اشیای تاریخی از کاوش های دوتپه منطقه خوروین به دست آمده و از این تعداد ۲۲۸ قطعه هم اکنون در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود.

طبق گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، اشیا یافت شده در منطقه خوروین بسیار گرانبها و باارزش است و به زودی با رعایت الزامات حفاظتی در قالب نمایشگای در معرض دید عموم مردم قرار می‌گیرد.

این اشیا متعلق به دوره  اواخر هزاره دوم و هزاره اول قبل از میلاد  است و در تاکنون قیمت گذاری نشده است.

417593_849 A684B35F-89DD-40F7-9DCD-ED0CC64DDD18_mw1024_s_n (1) 417596_724 417594_554 417604_315 417605_793

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.