کشف گورستانهای طبقاتی عصر آهن در مشکین شهر

در کاوش های باستانی انجام شده در گورستان باستانی قیزیل قیه خیاو ۱۱ گور از جمله گورهای طبقاتی متعلق به “عصر آهن” کشف شد.

کریم حاجی زاده سرپرست گروه باستان شناسی مستقر در خیاو جزئیاتی مربوط به کشف این گورها و افراد دفن شده در آنها را بیان کرد که در ادامه بیانات ایشان را برای شما ارائه می دهیم.

1

گورها از ۱۰ تا ۲۱ شماره گذاری شده که گور شماره ۱۰ از نوع چاله ای است که متعلق به یک دختر ۷ تا ۸ ساله بوده و هدایایی چون یک ظرف سفالی در آن کشف شده است.

گور شماره ۱۱ متعلق به یک گورکان بسیار بزرگ است که همراه آن هدایایی چون سرنیزه، خنجرهای مفرغی و ظروف سفالی به رنگ خاکستری به دست آمده است.

گورهای شماره ۱۲،۱۳،۱۴،۱۵ به ترتیب متعلق به مرد ۳۰ تا ۳۵ ساله،زن ۳۵ تا ۴۰ساله ،دختر بچه ۴ تا ۵ ساله و زن ۳۵ تا ۴۰ ساله است.

همراه این افراد نیز سرپیکانهای سنگی، خنجرهای مفرغی و ظروف سفالی به رنگ خاکستری ، مهره های تزئینی و سنجاق سرمفرغی دفن شده بود.

2

به عقیده این باستان شناس، گور شماره ۱۶ یکی از مهمترین گورهای کشف شده دراین فصل از کاوش می باشد و در این گور تدفین های صورت گرفته متعلق به ۱۵ نفر در چهار سطح مختلف به صورت طبقاتی صورت گرفته است.

94138022257775915786

گور شماره ۲۱ از نوع چاله ای و وضعیت بسیار نامطلوبی داشته است و بخش بیشتر اسکلت بر اثر کاوش های غیرمجاز از بین رفته است.

همچنین در این گورها اشیایی چون مهره تزئینی ، حلقه مفرغی، سنجاق سر، سرپیکان مفرغی و پولک های طلایی نیز کشف شده است.

81396165-6092513

افزودنی است گورستان قیزیل قیه در شهرستان خیاو(مشگین شهر) در دره ای سرسبز قرار گرفته  که در دو سوی رودخانه ای که از این دره می گذرد محوطه های باستانی بسیاری از دوره های مختلف تاریخی قرار دارد و گورستان فوق الذکر نیز یکی از مهمترین محوطه های این بخش می باشد​.

20110524112640480_2

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

1 دیدگاه

  1. ): ): ): ):

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.