جزیره اشک

آذربایجان غربی – ارومیه ۴۰ کیلومتری بندر گلمانخانه، محدوده پارک ملی دریاچه ارومیه
جزیره اشک یکی از جزایر دریاچه ارومیه‌است که از جاذبه‌های زیبای ایران به شمار می‌رود. این جزیره زیست‌گاه پرندگان کوچ‌رو مانند تنجه، آنقوت، کاکایی و مرغ‌آتشه است. گوزن زرد ایرانی هم از جمله گونه‌های جانوری این جزیره است که از نادر‌ترین گونه های گوزن جهان است. این جزیره در محدوده پارک ملی دریاچه ارومیه قرار دارد و ورود به آن نیازمند مجوز تردد از سازمان حفاظت محیط‌زیست است. وسعت جزیره اشک ۱۲۵۰ هکتار است.

این جزیره یک چشمه آب شیرین دارد و یکی از جالب‌ترین زیستگاه‌های پرندگان بومی و مهاجر از جمله فلامینگو و تنجه به حساب می‌آید.

پوشش گیاهی جزیره اشک در خلال سالهای ۱۳۵۶ و ۱۳۶۶ مورد مطالعه قرار گرفته و طی آن مجموعاً ۱۹۸ گونه گیاهی از ۱۴۹ جنس متعلق به ۴۶ خانواده جمع آوری وشناسائی گردیده اند. ۱% گونه ها متعلق به بازدانگان‘ ۱۴% تک لپه ای و ۸۵% از دو لپه ایها می باشند. در بین کلیه گونه های شناخته شده جزیره اشک ۵۱٫۸% گیاهان یکساله‘ ۳% گیاهان دوساله‘ ۳۴٫۹% گیاهان چندساله علفی و یا دارای قاعده چوبی و ۱۰٫۳% را درختان و درختچه ها تشکیل می دهند. اکثریت قریب به اتفاق فلور جزیره اشک را عناصر ایرانی – تورانی تشکیل داده و غالباً از نوع گیاهان هالوفیت و گزروفیت می باشند. خانواده های Caryophyllaceae, Chenopodiacecae, Labiatae, Leguminosae, Gramiceae, Compositae به ترتیب از نظر تعداد گونه فراوانترین بوده و مجموعاً ۳۴٫۴% گونه ها را به خود اختصاص می دهند. سایر خانواده ها واجد کمتر از ۱۰ گونه اند. از نظر فراوانی در بین جنسهای علفی و نیمه چوبی جزیره اشک‘ Artemisia, Aegilops, Senecio, Salsola و در بین درختچه ها و درختان Pistacia و Rhamnus از فراوانی بیشتری برخوردارند. در ترکیب پوشش گیاهی جزیره اشک رویشهای هالوفیتی نوار ساحل عمدتاً متشکل از Frackenia, Suaeda و Limonium آشکوب زیرین و رویش اصلی جزیره تشکیل از جوامع خالص یا مخلوط Artemisia, Salsola, Dianthus, Crucianella, Carex است که قسمت اعظم جزیره را در برگرفته و در مناطق خاصی‘ عمدتاً شیب ها و دره ها توسط آشکوب فوقانی و میانی Pistacia و Rhamnus همراهی می گردد. در قلل ارتفاعات رویش یکدستی از گراسها و بطور عمده Bromus, Hordeum, Poa و Aegilops دیده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.