وقتی طبیعت، جلوه‌های تمدن بشری را به زانو درمی‌آورد

برخلاف تصوری که از  تمدن بشری داریم، جلوه‌هایش آنقدرها هم محکم و با دوام نیست. چه بسا در بسیاری از موارد، به دور از توجهات و مراقبت‌های پیوسته انسان، طبیعت در همان مسیری که میلیون‌ها سال است در آن قدم برداشته، به راه خود ادامه داده و تمدن بشر را به چالش می‌طلبد. نبردی که در این گونه مواقع اغلب به نفع لطافت طبیعت به پایان می‌رسد. در ادامه منتخبی از تصاویری را که گویای این واقعیت هستند  برای شما انتخاب کرده‌ایم.

 اگر هر گونه ترک و خراشی روی ساختمان‌ها یا ماشین‌های‌مان بیفتد، شک نداشته باشید که طبیعت همواره آماده است تا با ورود خود به گسترده شدن هر چه بیشتر آن کمکی شایان کند. این همان نکته‌ای است که در تصاویری که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، نمود یافته است.

1

شاید اینها تنها نشان دهنده‌ی گوشه‌ای از واقعیت‌های روزی هستند که دیگر اثری از بشر روی این کره خاکی باقی نمانده است، روزی که  تمامی دستاوردهای حاصل از قرون متوالی توسعه و پیشرفت انسان، جولانگاه طبیعتی خواهد شد که برای بوجود آمدن آنها، قربانی شده بود.

2

در کتب و برنامه‌های تلویزیونی متعددی به این مسئله پرداخته شده و عملاً نشان داده شد که برحسب اتفاق طبیعت در پاک کردن شاهکارهای ما بسیار هم عجول و کم حوصله است.در واقع شاید ظرف یک یا دو سال بسیاری از شهرها دیگر قابل شناسایی نباشند. سازه‌های ما بدون تعمیر، مرمت و نگهداری سازندگانش و البته تامین انرژی مورد نیازشان، خیلی زود تخریب شده و فرو خواهند ریخت.

3

مستند “حیات پس از انسان‌ها” (Life after people)، در ارتباط با همین موضوع ساخته شده و به خوبی نشان می‌دهد که از تنها یک روز بعد از ناپدید شدن ما از روی این سیاره، چگونه شمارش معکوس نابودی و تخریب تدریجی جلوه‌های تمدن بشری آغاز خواهد شد.

4

درخت قدیمی و پیانوی فرسوده، کالیفرنیا

5

پیروزی طبیعت در برابر سازه‌های بتونی، هنگ کنگ

6

راه آهن درون شهری متروکه، پاریس

7

در بر گرفته شدن یک دوچرخه قدیمی توسط یک درخت، جزیره‌ی وَشِن(Vashon)، واشینگتن

8

فروشگاهی متروکه که به اِشغال ماهی‌ها در آمده است، بانکوک

9

آسیاب متروکه، سورنتو(Sorrento)، ایتالیا

10

چرخ و فلک از یاد رفته

11

گورستان ماشین‌های فرسوده، بلژیک

12

 مسیر راه آهن قدیمی ۱۶۰ ساله، پاریس

13

کشتی مخروبه با ۱۰۲ سال قدمت، سیدنی، استرالیا

14

نبرد ریشه‌ی درختان با سنگ و بتون

15

عمارت متروکه در نزدیکی کیل‌گاربِن (Kilgarvan)، ایرلند

16

ایستگاه راه آهن متروکه، آبخازیا، گرجستان

17

برج خنک کننده‌ی I.M، بلژیک

18

شهر متروکه‌ی ماهیگیران، کامچاتکا، روسیه

19

آنگ‌کور(Angkor)، کامبوج

20

اتاق هتلی مخروبه

21

شهر پری‌پیِت (Pripyat)، این شهر اکنون به دلیل آلودگی به تشعشعات رادیواکتیو، شهر اشباح نامیده می‌شود، اوکراین

منبع: Zoomit.ir

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.