فواید توریست بودن

توریست‎‌ها و گردشگران خیلی وقت‌ها مورد خشم و نفرت مردم مقصدی قرار می‌گیرند که در آن حضور دارند. به طور مثال، همین شمال را تصور کنید. احتمالا شما هم با این مورد برخورد کرده‌اید که اهالی شهرهای شمالی با شما بدرفتاری داشته باشند و با لقب‌هایی همچون انسان‌های بی‌درد و خوش‌گذران شما را زیر باد نفرت‌های خود بگیرند. البته همیشه هم این طور نیست. اما گردشگران به دلیل اینکه همیشه جیبشان پر پول (بدون پول نمی‌شود سفر رفت) و لبشان خندان است، چندان مورد محبت بومی‌های شهر مقصد قرار نمی‌گیرند. حالا فلسفه‌اش چیست، خدا می‌داند!

گردشگران با حضور خود در هر شهر یا روستا موجب افزایش درآمد آن منطقه می‌شوند و این باید موجب خرسندی اهالی باشد، اما گویا آنها به این جنبه از داستان نگاه نمی کنند. حالا از این حرف‌ها گذشته، ما ۲۰ تا دلیل خوب و جالب و قانع‌کننده داریم که آقا! توریست باشید و خوش بگذرانید. این دلیل‌ها چه هستند؟ در ادامه با ما همراه باشید.

پیش از بیان دلیل‌هایمان، جالب است بدانید، بر اساس گزارش سازمان گردشگری جهانی (WTO) تعداد گردشگران بین‌الملللی دایما در حال افزایش است و در نیمه نخست سال جاری میلادی نیز این میزان حدود ۴٫۶ درصد افزایش یافته است. از ۵۱۷ میلیون گردشگر بین‌المللی که در خلال ماه‌های دی تا مرداد سال جاری میلادی در نقاط مختلف جهان حضور داشته‌اند، ۲۲ میلیون نفر از آنها در سال گذشته نیز در همین دوره زمانی در سفرهای تفریحی بوده‌اند.

دلیل آن را همه ما می‌دانیم؛ زیرا گردش و تفریح بسیار لذت‌بخش است و مسافرت از جمله تفریحاتی است که تقریبا همه انسان‌های روی زمین به آن عشق می‌ورزند. در طول سفر علاوه بر تماشای مناظر طبیعی و بناهای تاریخی و عوض کردن آب‌وهوا، با مردم و فرهنگ‌های جدید نیز آشنا می‌شویم. این موجب افزایش سطح دانش و حتی تغییر بینش انسان‌ها می‌شود. به قول سعدی: «بسیار سفر باید، تا پخته شود خامی».

گردشگری به قدری ارزش دارد که سازمان WTO، یک روز از سال را به بررسی ارز‌ش‌های مالی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی گردشگران اختصاص داده است. ۲۷ سپتامبر مصادف با پنجم مهرماه، روز جهانی گردشگری بود. به همین دلیل، ما تصمیم گرفتیم با کمی تاخیر از فواید گردشگر بودن برایتان بنویسیم.

۱٫    اول اینکه در طول سفر دایم در حال سورچرانی هستید و بهترین و خوش‌طعم‌ترین و غذاهای موردعلاقه خود را می‌خورید و اتفاق اصلا چاق هم نمی‌شوید. چرا؟ چون دایم در حال راه رفتن و گردش هستید و همه کالری غذاها سوزانده می‌شوند.

369098_265

۲٫    در طول سفر هر طوری هم که بیرون بروید، چه از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید چه کنار ساحل برای خودتان حمام آفتاب بگیرید، از کارهایی که در خانه با دوستان انجام می‌دهید بیشتر خوش می‌گذرد و بهتر است.

۳٫    اگر عضو باشگاه هستید و به هر دلیل در کلاس‌های خود شرکت نکرده‌اید، عذاب وجدان آن خیلی کمتر از زمانی است که در خانه و شهر خود هستید و به کلاس نمی‌روید.

۴٫    خواب و استراحت بعدازظهر در طول سفر بسیار لذت‌بخش است.

369102_629
۵٫    در طول سفر به واسطه آشنایی با انسان‌های جدید و دیدن فرهنگ مردمان شهرها یا کشورهای دیگر، بر دانشتان افزوده می‌شود و انگار که ۱۰ تا کتاب روانشناسی مطالعه کرده‌اید.

۶٫    کتاب‌هایی که هیچ‌وقت در خانه فرصت مطالعه و تمام کردن آنها را نداشته‌اید، می‌توانید در شب‌های سفر هنگام خواب به پایان برسانید.

۷٫    می‌گویند: مرغ همسایه غاز است! واقعا همین‌طور است. اصلا همین باران در شهرهای دیگر یک شکل دیگر است. حال و هوای خوبی دارد و وقتی در شهر/کشور دیگری هستید و باران می‌بارد گویا همه درختان و گیاهان و خیابان‌ها به طرز عجیبی زیبا می‌شوند.

۸٫    از همه مهم‌تر و لذت‌بخش‌تر این است که مثلا شنبه که از خواب بیدار می‌شوید و می‌بینید لازم نیست سرکار بروید، خودش نعمتی است. یک نوع کیف وصف‌ناپذیر دارد. اینکه در طول هفته و در وسط روز، به جای اینکه پشت میز باشید، مثلا لب دریا یا در حال خرید هستید یکی از فوایدِ دوست‌داشتنی سفر است.

۹٫    در هتل ماندن هم خودش نوعی تفریح است. نقش شما فقط خوردن، خوابیدن و تفریح کردن است. غذا را برایتان می‌آورند، اتاق را تمیز می‌کنند و هر لحظه هر نوع خوراکی بخواهید، در اختیارتان خواهد بود. چه از این بهتر!

369095_703
۱۰٫    در طول سفر هر لباسی دوست داشته باشید، می‌توانید بپوشید. چون گردشگر و توریست به‌حساب می‌آیید، هر کاری کنید مردم می‌گذراند به حساب الکی خوش‌بودنتان. همین خوب است.

۱۱٫    سفر خودش یک درس تاریخ و جغرافی است. در دوران مدرسه یاد گرفتن جغرافیای ملل یا شخصیت‌های تاریخی کشورهای دیگر یکی از عذاب‌آورترین کارهای دنیا بود. اما با سفر به یک کشور دیگر چنان خوب پادشاهان و کارهایشان در خاطرتان می‌ماند که هیچ معملی نمی‌توانست آن را در مغزتان حک کند.

۱۲٫    در طول سفر لازم نیست منتظر ساعت ۵ عصر باشید تا خوشحالی‌هایتان شروع شود. هر ساعت از روز می‌تواند آغازگر تفریح باشد.

۱۳٫    با سفر به کشورهای دیگر، می‌توانید انواع غذاهایی را تست کنید که تاکنون فقط در برنامه‌هایی تلویزیونی دیده بودید. به طور مثال، در نیویورک می‌توانید استیک «پیتر لوگار» را امتحان کنید.

۱۴٫    می‌توانید با سفر به کشورهای خارجی همه عکس‌های مجله‌ها و اینترنت را از نزدیک ببینید و با آنها کلی عکس‌های یادگاری بگیرید و به دوستان خود هم فخرفروشی کنید. مثلا: همین الان یهویی کنار برج ایفل. ولی از شوخی گذشته، دیدن مجموعه کلوسئوم ایتالیا از نزدیک و ایستادن در وسط میدانی که گلادیاتورها در آن مبارزه می‌کردند، لذت فراوانی دارد.

369103_907
۱۵٫    در طول سفر خودتان می‌توانید ماهی صید کنید و برای شام شب، آن را کباب کنید.

۱۶٫    در طول سفر می‌توانید در گروه‌های مختلف حاضر شوید و فردای آن روز، بدون هیچ تعهدی از جمع آنها خارج شوید. در این موارد هیچ‌گونه التزام یا تعهدی برای شما وجود نخواهد داشت.

369105_174
۱۷٫    در طول سفر حتی با موسیقی‌های جدید آشنا می‌شوید. به فهرست موزیک‌هایتان خواننده‌ها، سبک‌ها، آلبوم‌ها و قطعه‌های موسیقی جدید اضافه می‌شود. برای اینکه ممکن است همسفرهای شما پیشنهادهای جدیدی برای شما داشته باشد.

۱۸٫    اگر چاق هستید، بدون شک، چاق برنزه بسیار زیباتر از چاق سفید است. با خیال راحت ساحل بروید و آفتاب بگیرید و خوراکی‌های موردعلاقه خود را هم میل کنید.

۱۹٫    پول خرج کردن در سفر اصلا درد ندارد و خیلی راحت و بی‌توجه می‌توانید هرکاری دلتان می‌خواهد بکنید و هر چه می‌خواهید بخرید.
۲۰٫    در طول سفرهای خارجی می‌توانید موبایل و لپ‌تاپ خود را کنار بگذارید و فقط به تفریح و بیرون رفتن فکر کنید. به این ترتیب کمی از دنیای اعتیادآور اینترنت بیرون می‌آیید.

369106_424

 

 

 

 

منبع:bartarinha

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

1 دیدگاه

  1. ممنون، بسیار زیبا بود. لطفا بفرمایید می توانم با شما در مورد چاپ مقالات و ترجمه با شما همکاری نمایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.