چرنوبیل، بعد از ۲۸ سال

حدود ۲۸ سال پیش، حادثه انفجار نیروگاه اتمی چرنوبیل در اوکراین رخ داد، حادثه‌ای که باعث مرگ ده‌هزار نفر به صورت مستقیم یا به صورت غیرمستقیم در نتیجه پرتوهای زیان‌‌آور آن تا به حال شده است و میزان بروز سرطان را به طرز معنی‌داری از سال ۱۹۸۶ -زمان وقوع حادثه- بیشتر کرده است.

نیمه‌عمر موارد رادیواکتیو آزاد شده بسیار طولانی است و میزان پرتوهای زیان‌آور در بعضی از مناطق آنقدر زیاد است که تصور می‌شود هیچ وقت برای زندگی ایمن نشوند.

اما با این حال در قسمت‌های محدودی در حاشیه چرنوبیل و شهر کارگری Pripyat که زمانی پذیرای ۵۰ هزار نفر بود، آثار حیات وحش دوباره پدیدار شده است.

و جالب است بدانید که سال‌هاست که تورهای گردشگری از چرنوبیل هم وجود دارند، از ژانویه سال ۲۰۱۱ دولت اوکراین این تورها را قانونی کرد و حالا می‌شود با پرداخت ۱۰۰ یورو یک تور دو روزه به منطقه انجام داد. بنابراین موضوع فیلم‌هایی مثل Chernobyl Diaries که در سال ۲۰۱۲ ساخته شده، کاملا تخیلی و دور از واقعیت نیستند.

اما افزایش گردشگری باعث شده است که در واقعیت موجود در چرنوبیل، تغییراتی ایجاد شود و حتی عامدانه در بعضی از صحنه‌ها تغییراتی برای افزایش جذابیت صورت گیرد، مثلا پیانویی تخریب شده با طبقه بالای یک ساختمان منتقل شود.

بنابراین برخی از عکس‌هایی که از این «دیزنی لند» رادیواکتیو منتشر می‌شوند، علیرغم جذابیت، حاصل دستکاری صحنه هستند.

در اینجا بد نیست به عکس‌هایی از دارمون ریشتر از چرنوبیل توجه کنید.

1

2

3

4

6

7

8

5

9

10

11

منبع :یک پزشک

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.