میراث قاجار در ساری

معاون اداره کل میراث فرهنگی مازندران گفت: بنای خانه فاضلی ساری میراثی به جای مانده از دوره قاجار و پهلوی است.

مهدی ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، با اشاره به موقعیت بنای تاریخی “خانه فاضلی” اظهار کرد: این بنای قدیمی در محله آب‌انبار‌نوی ساری واقع شده و توسط سازمان مسکن و شهرسازی مازندران با کاربری میراث فرهنگی (مصوب شده در کمسیون ماده ۵ قانون تشکیل شورای شهرسازی و معماری ایران) خریداری شده است.

وی افزود: این بنا شامل یکی باب خانه به جای مانده از دوره قاجار است که در دوره پهلوی اول یک دستگاه دیگر به آن الحاق شده است. بنای دوره قاجار در سه طبقه و بنای مربوط به دوره پهلوی در دو طبقه احداث شده است، به طوری که حیاط جنوبی(اصلی) ساختمان اول حیاط خلوت بنای دوم است.

وی اظهار کرد: نمای مجموعه، آجری است که به طرز زیبایی تزیین شده است و بام آن چوبی با پوشش سفال است. اجزاء چوبی سقف و دامنه بنا به شکل سنتی، کنده‌کاری و تزیین شده است.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.