مسجد «دونغان‌ها» در قرقیزستان

دونغان‌ها قومی مسلمان و چینی‌الاصل‌اند که عمدتا در شهر «قره کول» قرقیزستان و برخی از مناطق این کشور و همچنین جنوب قزاقستان و ازبکستان ساکن می‌باشند.

شهر قره کول در کناره شرقی دریاچه «ایسیق کول» قرقیزستان واقع شده است که به‌ وسیله مهاجران روس در اواخر قرن نوزدهم میلادی و پس از پیوستن شمال قرقیزستان به ‌امپراتوری روسیه بنیان نهاد شده است.این شهر بسیار زیبا بوده و آثار فرهنگی و تاریخی فراوانی از ملت‌های مختلف مقیم قرقیزستان از جمله مجموعه تاریخی سیاح معروف روسی «نکولای پرژوالسکی»، کلیسای مسیحی و … را در خود جای داده است.

hhi3069-1

علاوه بر آثار فرهنگی قرقیزی و روسی که نمادهای آن خانه‌های چوبی با کرکره‌های کنده‌کاری‌ شده قرن ۱۹ میلادی است، نمونه‌های زیبای معماری اواخر قرن ۱۹ دونغان‌ها نیز در این شهر فراوان دیده می‌شود که برجسته‌ترین آن‌ها مسجد دونغان است. مسجد معروف دونغان واقع در شهر قره کول به ‌سبک معبد بودایی چینی ساخته شده است و به‌ قرن ۱۹ میلادی برمی‌گردد. تمام رنگ‌های استفاده‌ شده در نمای این مسجد بیانگر تفکرات فرهنگی و دینی دونغان‌ها می‌باشد که بر این اساس رنگ قرمز محافظ انسان در مقابل ارواح ، زرد نماد ثروت و رفاه و سبز به‌مفهوم سعادت دانسته می‌شود.

تاریخ مسجد دونغان در شهر قره کول ‌اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ میلادی بر می‌گردد. در نتیجه قیام سال ۱۸۷۷ حدود ۳۰۰ هزار دونغان در مسیر عبور از گردنه‌های کوهی «توروگارت» در مرز قرقیزستان و چین از دسته‌های نظامی چینی فرار کردند. بسیاری از آنان در برف و سرما و در اثر گرسنگی جان خود را از دست دادند و عده‌ای به‌ شهر قره کول رسیدند و روس‌ها و قرقیزها از آن‌ها به ‌گرمی استقبال کردند.

hhi3068

دونغان‌ها پس از استقرار در این شهر تصمیم به ‌ساخت مسجد گرفتند که سه سال به ‌طول انجامید. به‌ گفته اهالی قره کول، این مسجد بدون استفاده از میخ و یا دیگر اتصالات فلزی بلکه با چوب‌های درخت کاج آبی تیان‌شان، چنار و گردو ساخته شده است.

 معمار این مسجد فردی چینی به نام «جو سی» بوده است که مخصوصاً از چین برای احداث این مسجد دعوت شده و با ۲۰ کارگر چینی عملیات ساخت مسجد مزبور را در تاریخ ۱۰ مه ۱۹۱۰ به اتمام رسانده است.

hhi3067

مسجدی که اگر چه ابعاد آن از دیگر مساجد آسیای مرکزی و قرقیزستان بزرگتر نیست اما به ‌دلیل نمای خاص آن که تزئین شده است با تصاویر کنده‌کاری شده انگور، گلابی، انار و هلو، این مسجد تفاوت بسیاری با دیگر مساجد این کشور دارد. به ‌نوعی که تفاوت‌ها و ویژگی‌های آن توجه گردشگران خارجی بسیاری را به‌ خود جلب کرده است.

منبع : فارس

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.