وقتی خورشید فوران می‌کند!

خبری که در ادامه می‌خوانید شاید قدیمی شده باشد، اما رویدادی است که چندی پیش مجدداً شاهد رخ دادنش بودیم. بنابراین بی‌مناسبت نیست تا نگاهی مختصر به این پدیده و اثرات آن روی کره خاکی دوست‌داشتنی‌مان داشته باشیم. با ما همراه شوید.

در ۳۱ آگوست سال ۲۰۱۲ و در ساعت ۴:۳۶ دقیقه بعدازظهر ،یک رشته دراز از ذرات خورشیدی که در اتمسفر آن یعنی کورونا (Corona) شناور بود، به خارج از اتمسفر خورشید و بدرون فضا فوران کرد. معمولاً بادهای خورشیدی عامل اصلی چنین فوران‌هایی هستند. گاهی اوقات شدت این بادها یا همان طوفان‌های مغناطیسی از حد معینی بالاتر رفته و از قدرت بیشتری برخوردار هستند؛ در این حالت آنها را ” Corona Mass Ejection” یا فوران‌های تاج خورشیدی (به اختصار CME) می‌نامند.

در چنین وضعیتی خورشید قادر به حفظ این ذرات در جو خود نبوده و آنها به درون فضا رها می‌شوند. CME با سرعت ۹۰۰ مایل بر ثانیه حرکت می‌کند؛ اما قادر نیست مستقیماً رهسپار زمین شود. فوران‌های خورشیدی در عوض با منطقه مغناطیسی پیرامون زمین یا همان مگنتوسفر تماس یافته و موجی از ذرات باردار خورشیدی با تأثیر روی مگنتوسفر، باعث ظهور شفق قطبی زیبایی در نزدیکی دو قطب کره زمین می‌شوند. تصاویر شگفت‌انگیزی که مشاهده می‌کنید از این رویداد مهیج تهیه شده‌اند.

CoronalMassEjection

eruption-producing-a-coronal-mass-ejection

7931831962_7652860bae_b

منبع :زومیت

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.