۱۰ کشور آلوده جهان

فارنت: چقدر به آلودگی هوا اهمیت می‌دهید؟ بگذارید سوالم را اصلاح کنم، چقدر به آلودگی هوا حساس هستید؟ آیا شما هم جزو کسانی هستید که وقتی وارد مرکز شهر می‌شوند، تنگی نفس گرفته و دچار سرگیجه و سوزش چشم و … می‌شوند؟

برای آنهایی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند و یا آنهایی که در شهرهایی زندگی می‌کنند که با پدیده ریزگردها طرف هستند، کشیدن یک نفس راحت مثل یک آرزو شده است. می‌خواهیم در دو مطلب بهترین و بدترین کشورهای جهان به لحاظ آلودگی هوا را به شما معرفی کنیم، تا احیاناً اگر قصد سفر به این کشورها را دارید، با چشمان باز این کار را انجام دهید.

۱۰) کویت

1

برخلاف تصورات، کویت هم چنان کویتی نیست. به دلیل وجود نیروگاه‌های نفت و گاز بزرگ و همچنین تردد بیش از اندازه خودروها، کویت با ۱۲۳میکروگرم بر متر مکعب ذرات معلق بزرگ‌تر از ۱۰میکرون (PM10 ug/m3) در هوا ، رتبه دهم آلوده‌ترین هوای دنیا را دارد.

۹)  نیجریه

2

در نیجریه، همچنان برای پخت غذا از سوزاندن چوب و نفت استفاده می‌شود. شب‌ها، اکثر خانه‌ها با روشن کردن فانوس‌های نفتی نور خود را تامین می‌کنند. به دلیل عدم وجود سرویس‌های جمع‌آوری زباله در قالب مناطق، مردم مجبور به سوزاندن زباله‌های خود هستند. برخلاف دیگر کشورهای آلوده در این لیست، کارخانه‌جات نقشی در آلودگی هوا ندارند. میزان آلودکی هوا در نیجریه ۱۲۴PM10 ug/m3 است.

۸) ایران

3

افتخاری دیگر برای ما ایرانیان؛ رتبه هشتم آلوده‌ترین هوای دنیا. قصه تکراری چرایی آلودگی هوا در کشورمان، نیاز به بازگویی مجدد ندارد. از خودروها گرفته تا کارخانجات و در این چند سال اخیر، گرد و غبار ناشی از خشکسالی در عراق و البته کشور خودمان را هم به این لیست اضافه کنید. میزان آلودگی در کشور ما به طور متوسط ۱۲۴PM10 ug/m3 است. راستی، چه کسی فکر آلودگی هوا در ایران است؟

۷) امارات متحده عربی

4

بر خلاف تصورات، امارات هم جزو آلوده‌ترین کشورهای دنیا است. بر خلاف ثروت فراوان تولید شده در این کشور، به طور مثال دبی دارای آلودگی هوای بسیار بالایی است که شاید به دلیل تراکم بالای جمعیت در آن است. به این، آلودگی نیروگاه‌ها را نیز اضافه کنید. آلودگی هوا در امارات به طور متوسط ۱۳۲PM10 ug/m3 است.

۶) مصر

5

آلودگی هوا در مصر، آنقدر بالاست که بر اساس آمارها یک شهروند قاهره‌ای، با نفس کشیدن‌های روزانه خود، دودی معادل کشیدن یک بسته سیگار را وارد ریه‌های خویش می‌کند. معدل آلودگی هوا در مصر حدود ۱۳۸PM10 ug/m3 است.

۵) عربستان سعودی

6

در سال ۲۰۱۴، ریاض آلوده‌ترین شهر جهان شناخته شده است. آلودگی هوای عربستان علاوه بر آلودگی کارخانجات و ترافیک، ناشی از بادهای حامل گرد و غبار نیز می‌باشد. متوسط آلودگی هوا در عربستان، ۱۴۳PM10 ug/m3 است. اگر قصد سفر به عربستان و خانه خدا را دارید، بهتر است این مساله را مد نظر داشته باشید.

۴) سنگال

7

سنگال، مانند اغلب کشورهای آفریقایی، محلی برای واردات زباله کشورهای غربی، برای دفع و تبدیل آن به انرژی است. کارخانه‌هایی که به سوزاندن زباله می‌پردازند، بیشترین سهم را در تولید آلودگی هوا دارند. متوسط آلودگی هوا در سنگال، ۱۴۵PM10 ug/m3 است.

۳) پاکستان

8

متوسط آلودگی هوا در پاکستان ۱۹۸PM10 ug/m3 است! این یعنی عامل مرگ ومیر ناشی از آلودگی هوا در پاکستان بسیار بالاست. به لحاظ تعداد بیماران تنفسی، پاکستان تقریباً رکورد دار محسوب می‌شود، به طوری که تنها حدود ۵میلیون کودک زیر ۵سال در این کشور با مشکلات تنفسی روبرو هستند.

۲) بوتسوانا

9

یک کشور نسبتاً ناشناخته آفریقایی، رتبه دوم آلوده‌ترین هوای دنیا را دارد. معادن و نیروگاه‌های فسیلی، بیشترین عامل آلودگی هوا در بوتسوانا هستند. آلودگی هوای بوتسوانا، که بزرگترین معادن الماس در دنیا را دارد، به طور متوسط به ۲۱۶PM10 ug/m3 می‌رسد. نفس کشیدن خیلی سخت شد!

۱) مغولستان

10

آلودگی هوا در مغولستان به طور متوسط به ۲۷۹PM10 ug/m3 می‌رسد! یعنی بیش از دو برابر آلودگی هوا در ایران! دلایل آلودگی هوا در مغولستان، تقریباً مجموع دلایلی است که برای کشورهای دیگر ذکر کردیم. به دلیل سرمای هوا در اغلب اوقات سال، مردم برای گرم کردن خانه و پخت و پز، از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند. راستی، به هیچ عنوان به مغولستان سفر نکنید، بعید است که به سلامت از سفر بازگردید.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.