۱۰ کشور پاک جهان

حالا برای دادن روحیه، و عوض کردن حال و هوا، پاک‌ترین هواهای دنیا را به شما معرفی می‌کنیم. بهتر است این کشورها را برای سفر انتخاب کنید، هرچند به نظر می‌آید هزینه سفر به آنها، با پاکستان و مغولستان بسیار متفاوت است!

۱۰) سن مارینو

354235_569

سن مارینو، کشوری کوچک در اروپاست، که تنها همسایه آن ایتالیاست که سن مارینو را محاصره کرده و در واقع سن مارینو درون ایتالیاست. این کشور کوچک آب و هوایی ویژه داشته و گردشگران فراوانی را به خود جذب می‌کند. متوسط آلاینده‌های هوا در سن مارینو حدود ۲۰PM10 ug/m3 است.

۹) لوکزامبورگ

354236_436

لوکزامبورگ کشوری کوچک در اروپای غربی و در همسایگی آلمان، فرانسه و بلژیک است. این کشور زیبا با متوسط آلاینده‌های ۱۸PM10 ug/m3، حکم شش‌های تنفسی اروپای غربی را دارد.

۸) ایالات متحده آمریکا

354237_266

البته صحبت از نیویورک یا واشنگتن نیست. صحبت از نیومکزیکو، مونتانا و هاوایی است. میزان آلاینده‌های هوا در این قسمت‌ها از آمریکا، تنها ۱۸PM10 ug/m3 است.

۷) موناکو

354238_848

موناکو یکی از ثروتمند‌ترین کشورهای جهان است که در اروپای غربی واقع شده و تنها با فرانسه هم‌مرز است. با توجه به وزش باد‌ۀای مدیترانه‌ای بر این کشور، متوسط میزان آلودگی هوا به ۱۸PM10 ug/m3 می‌رسد.

۶) بوتان

354239_566

در ضلع شرقی رشته‌کوه هیمالیا، کشور کوچک بوتان قراردارد. با توجه به کوهستانی بودن این منطقه، متوسط میزان آلاینده‌های هوا در بوتان، به ۱۸PM10 ug/m3 می‌رسد.

۵) ایرلند

354240_305

باورش سخت است که کشوری نسبتاً صنعتی و مدرن در رتبه پنجم پاک‌ترین هوای دنیا قرار داشته باشد. البته در نظر داشته‌ باشید که بسیاری از مناطق ایرلند هنوز بافت روستایی را حفظ کرده‌اند. میزان آلودگی هوا در این جزیره، ۱۵PM10 ug/m3 است.

۴) کانادا

354241_189

با وجود نیروگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ، کانادا چهارمین هوای پاک دنیا را دارد. البته این رابطه مستقیمی با اقلیم سرد و بادی این کشور دارد. متوسط آلاینده‌های هوا در کانادا حدود ۱۳PM10 ug/m3 است.

۳) استرالیا

354242_698

صحبت از سیدنی و ملبورن نیست. کشور پهناور استرالیا که روزی خداداد عزیزی در آن حماسه سازی کرد، دارای جزیره‌های کوچک بسیاری است که این جزیره‌ها، پاک‌ترین هوا برای تنفس را دارند. متوسط آلاینده‌‌های هوا در این جزایر به ۱۳PM10 ug/m3 می‌رسد.

۲) ماریتیوس

354243_438

ماریتیوس، جزیره‌ای با مساحت تنها ۲۰۰۰کیلومتر مربع است که در ۲۰۰۰کیلومتری جنوب شرقی قاره آفریقا و در اقیانوس هند قرار دارد. این جزیره کوچک که مقصد گردشگران فراوانی است، با معدل آلایندگی هوای ۱۲PM10 ug/m3، یکی از بهترین نقاط دنیا برای تنفس و البته استراحت است.

۱) استونی

354244_624

با شگفتی تمام، پاک‌ترین هوای دنیا نه یک کشور جزیره‌ای و دور افتاده، بلکه کشوری در اروپاست. استونی کشوری کوهستانی، در کنار دریای فنلاند است که به دلیل شرایط جغرافیایی ویژه، پاک‌ترین هوای دنیا را دارد. متوسط میزان آلاینده‌های هوا در استونی حدود ۱۱PM10 ug/m3 است؛ یعنی کمتر از یک دهم میزان آلاینده‌ها در ایران!

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.