طرز تهیه آش دوغ اردبیل

آش دوغ:اردبیل شهر خوراک های خوشمزه و بی نظیر است. در این شماره جاذبه های گردشگری و صنایع دستی این استان را برایتان معرفی کردیم اگر به اردبیل سفر کردید حتما از آش دوغ های خوش طعم این شهر بخورید و اگر گذرتان به پایتخت زیبایی های ایران نیفتاد با این طرز تهیه در منزل از این غذای سنتی استفاده کنید.

 مواد لازم برای ۶ نفر:

 نخود : ۲۵۰ گرم

سبزی (تره ، جعفری و شوید) : ۷۰۰ گرم

برنج : ۱ پیمانه

دوغ تازه : ۲ لیتر

 نمک ، فلفل ، سیر تازه خرد شده : به مقدار لازم

 طرز تهیه:

نخودها را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آنها را عوض کنید. برنج را نیز از شب قبل با آب و مقداری نمک خیس کنید. روز بعد نخودها را در ظرف مناسبی بریزید تا همراه ۶ لیوان آب بپزد. بعد از اینکه نخودها نرم شدند (تقریبا پختند) ، برنج را به آن اضافه کنید و صبر کنید تا برنج کاملا مغز پخت شود.دقت کنید که آب آش زیاد نباشد و جا برای اضافه کردن دوغ داشته باشید. بعد از اینکه برنج کاملا مغز پخت شد ، سبزی خرد شده را به آش اضافه کنید و در ظرف را نیمه باز بگذارید تا سبزی ها رنگشان تیره نشود. ۱۵ دقیقه قبل از آماده شدن آش ، دوغ را به آش بیفزایید و مرتب هم بزنید تا کاملا با آش مخلوط شود. وقتی دوغ را اضافه کردید ، در ظرف باید کاملا باز باشد تا دوغ دچار تغییر شیمیایی نشود ، اصطلاحا نبُرد. بعد از حدود ۱۵ دقیقه ، نمک و فلفل غذا را اضافه کنید. موقع سرو کردن ، سیر تازه خرد شده را به آن اضافه کنید.

نکات:

دستور پخت های متفاوتی از این آش وجود دارد که در آن از بلغور، آرد ، کلم برگ پخته و بعضی مواد دیگر استفاده می شود. ولی طریقه اصلی و سنتی پخت این غذا همین دستوری است که نوشته شده است .  در سرعین و چندین شهرستان اطراف اردبیل ، مقدار برنج را خیلی کمتر از این می ریزند تا آش کاملا رقیق باشد. ولی در اردبیل و بخش های دیگری از این استان ، مقدار برنج به همین اندازه است. این آش به دلیل داشتن مقدار زیادی دوغ و سیر باعث افت شدید فشار خون می شود. بنابراین در خوردن آن زیاده روی نکنید. اگر گذرتان به گردنه حیران افتاد ، خوردن آش دوغ های گردنه را فراموش نکنید.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

1 دیدگاه

  1. خیلی بده آشپز تفاوت گشنیز با جعفری را بلد نباشه !
    تخم مرغ و آردش کو سر آشپز؟

    کی توی آش دوغ فلفل می ریزه؟

    تخیلات قوی دارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.