برترین های گردشگری جهان در ایران

همیشه ” ترین‌ها” جذاب بوده اند. همین ترین‌ها، یکی از دلایل مهم سفر برای جهانگردان و گردشگران به حساب می آید. این وی‍ژگی به اندازه‌ای جذابیت دارد که بسیاری در حال ساخت آنها هستند.
عظیم‌ترین‌ بنای‌ سنگی‌ جهان
takht ساخت تخت جمشید یا آن‌طور که در کتیبه‌ها ثبت شده شهر مردمان پارسی، در ۵۵ کیلومتری شمال‌شرق شیراز و مقابل جلگه مرودشت در سال ۵۱۸ قبل از میلاد، به دستور داریوش اول آغاز شد و جمعا حدود ۱۲۰ سال به طول انجامید.این مجموعه عظیم با مساحت ۱۳۵ هزار مترمربع، بزرگ‌ ترین مجموعه باشکوه هخامنشی است که تماما از سنگ ساخته‌شده. جالب است بدانید میان سنگ‌ها هیچ‌گونه ملاتی استفاده نشده و سنگ‌ها به یکدیگر چفت شده‌اند. البته در برخی موارد بست‌های آهنی معروف به دم چلچله‌ای مورد استفاده قرار گرفته است.
مجموعه تخت جمشید شامل هفت کاخ (تالار)، نقوش برجسته، پلکان‌ها،‌ ستون‌ها ‌و دو آرامگاه سنگی است.

گرم‌ترین نقطه‌کره‌زمین

desert
بیابان لوت در ۸۰ کیلومتری شمال شهداد ، تپه‌ای مملو از گدازه‌های آتشفشانی با مساحتی معادل ۴۸۰ کیلومتر مربع که “گندم بریان” نامیده می شوند و گاه نیز ریگ سوخته، گرم‌ترین نقطه کره زمین است با دمایی معادل ۶۷ درجه سانتی‌گراد در سایه!در گندم بریان، در فضایی با طول ۲۰۰ کیلومتر و عرض ۱۵۰ کیلومتر هیچ نوع حیاتی جریان ندارد و شرایط به گونه‌ای است که علاوه بر گیاهان و حیوانات، حتی باکتری‌ها نیز توان زنده ماندن ندارند. در نتیجه اجساد تجزیه نشده و فقط بر اثر تابش خورشید خشک می‌شوند.
تا پیش از کشف این منطقه توسط پروفسور کردوانی تصور می‌شد صحرای لیبی، در شمال صحرای آفریقا، با درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین نقطه کره زمین باشد؛ اما اکنون گندم بریان است. اگر قصد سفر به قطب گرمایی کره زمین را دارید، بین آبان تا فروردین بارسفر ببندید.

بلندترین برج آجری جهان

ghabus
برج یا گنبدقابوس سال ۳۷۵ خورشیدی به دستور قابوس بن وشمگیر از پادشاهان آل زیار در جرجان (گنبدکاووس فعلی) پایتخت این حکومت به دلیل آرامگاه وی ساخته شد. این بنا با آجرهای دنباله‌دار وملات و به شکل یک استوانه چندوجهی ساخته شده است که شامل پی و صفه بنا، سردابه، بدنه و گنبد مخروطی است. برج قابوس بر فراز تپه خاکی که حدود ۱۵ متر از سطح زمین بلندتر است، قرار دارد. ارتفاع برج ۵۵ متر است که با احتساب بلندی تپه، در مجموع ۷۰ متر ارتفاع از سطح زمین دارد.

طولانی‌ترین غار ‌نمکی‌ جهان

cave
غار نمکدان در جزیره قشم حدود ۶۵۸۰ متر طول دارد. تا پیش از کشف این غار، غار ‌نمکی سدام در فلسطین با داشتن طولی معادل ۵۶۸۵ متر به عنوان طولانی‌ترین غار نمکی جهان قلمداد می‌شد. جریان آب نمک در کف غار، از چشم‌اندازهای دلپذیر آن است. رطوبت جزیره و نفوذ آب در غار، سبب فروچکیدن آب نمک اشباع‌شده بر بدنه‌ قندیل‌ها می‌شود که شکل آنها را پیوسته دگرگون می‌کند. غار نمکدان دارای یک دریاچه‌ نمک به ژرفای یک متر در فاصله ۱۶۰ متری دهانه‌ ورودی است. از دل کوه نمکدان، یک جریان آب زیرزمینی همیشگی می‌جوشد که راه را به بیرون گشوده و پس از حل‌کردن نمک در راه خود، به شکل چشمه‌ نمک در دامنه‌ کوه نمایان می‌شود. این چشمه در گودال روبه‌روی خود، حوضچه‌ای طبیعی به رنگ سفید پدید می‌آورد

بزرگ‌ترین بافت‌خشتی ‌جهان

bam

یزد یکی از مهم‌ترین ‏شهرهای زنده و تاریخی کشور است که مجموعه‌ای کامل از بناهای دوره‌های مختلف زمانی شامل بازارهای قدیمی، مسجدها، باغ‌ها، عمارات، آتشکده‌ها و… را در خود جای داده است. این شهر علاوه بر آن که بزرگ‌ترین بافت خشتی جهان است، با ۷۴۳ هکتار عرصه و ۵ هزار هکتار حریم، دست‌‏نخورده‌ ترین بافت تاریخی کشور محسوب می‌شود.

بزرگ‌ترین جزیره غیرمستقل جهان

kish
قشم، بزرگ‌ترین جزیره غیرمستقل دنیاست که در حساس‌ترین نقطه استراتژیک خلیج فارس و در دهانه تنگه هرمز واقع شده است.
طول جزیره حدود ۱۲۰ کیلومتر و عرض جزیره در نقاط مختلف متفاوت است. بیشترین عرض جزیره، مابین لافت و شیب دراز است. عرض متوسط جزیره را می‌توان معادل ۱۴ کیلومتر در نظر گرفت. بخش وسیعی از کرانه‌های شمالی جزیره با جنگل دریایی حرا به وسعت ۱۵۰‌کیلومتر مربع پوشیده شده است. جزیره قشم با مساحت ۱۴۹۱ کیلومتر مربع از ۲۳ کشور دنیا وسیع‌تر است. به طور مثال قشم ۲٫۵ برابر سنگاپور و بحرین و سان مارینو، ۵/۱ برابر هنگ‌کنگ، ۵ ‌برابر مالدیو و ۷۰ برابر ماکائوست.

 داغ‌ترین چشمه جهان

چشمه
چشمه آب گرم، قینرجه در جنوب مشکین شهر و در ارتفاع ۱۲۴۰ متری دامنه شمالی سبلان، در مجاورت چهار چشمه معدنی دیگر قرار دارد.
این چشمه با دمای ۸۶ درجه سانتی‌گراد، داغ‌ترین چشمه ی کلرایدی جهان است که دارای سه دهنه می باشد.باتوجه به خواص درمانی عناصر موجود در آن بخصوص ‌گوگرد بالا، برای درمان لنفاتیسم، راشیتیسم و روماتیسم‌های مزمن، سودمند است.
دمای بالای این چشمه تسکین‌دهنده درد و ضد تورم است. در کنار چشمه آبشاری است که بر زیبایی و جاذبه گردشگری آن افزوده است.

کهنسال‌ترین درخت سرو جهان

sarv
یکی از پیرترین جانداران جهان، سرو ابرکوه با عمری حدود ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ سال است. گرداگرد تنه این درخت روی زمین، ۵/۱۱ متر و بلندای آن ۲۵ تا ۲۸ متر برآورده شده است.
در برخی اساطیر، کاشت این درخت زیبا به زرتشت نسبت داده شده است.

باستانی‌ترین پل قابل استفاده جهان

pol
این پل که در مرکز شهر دزفول قرار دارد، شرق و غرب این شهر را به هم پیوند داده و از دیرباز محل تردد میان شهرهای شوشتر، اندیمشک و دزفول بوده است.تاریخ ساخت پل دزفول به سال ۲۶۰ میلادی، زمانی که شاپور اول ساسانی با استفاده از ۷۰ هزار اسیر رومی اقدام به ساخت این پل مستحکم کرد، برمی‌گردد. این پل دارای ۱۴ دهنه است و آب رودخانه ی دز، از آن گذر دارد.
این پل در دوران عضدالدوله دیلمی، صفویه و پهلوی مرمت و بازسازی شد؛ اما پایه‌هایش همچنان بدون تغییر، یادگاری از عصر ساسانی است.

قدیمی‌ترین‌بنای‌خشتی‌جهان

dezh
کهن‌دژ زیبای نارین قلعه در میبد که مردم محلی نارنج قلعه می‌نامندش، شاخص‌ترین اثر بازمانده از شهرسازی قدیم محسوب می‌شود.
نارین قلعه دارای ارزش تاریخی، جغرافیایی، معماری و شهرسازی، سیاسی، نظامی، مذهبی و اسطوره‌ای است.این بنا بر فراز تپه‌ای ساخته‌شده تا بر تمام منطقه اشراف داشته باشد. به همین دلیل از فاصله بسیار دور قابل رویت است. زمان ساخت نارین قلعه براساس اسطوره‌ها، به دوره ی حضرت سلیمان برمی‌گردد.

بلندترین بادگیر جهان در یزد

dolat abad

بادگیر هشت سویه‌ باغ دولت‌آباد یزد، با ارتفاع ۳۳ متر بلندترین بادگیر جهان است.
کهن‌ترین گونه جانوری جهان

tree

سه چشم (triops) گونه‌ای جانور آبزی است که به دلیل قدمت ۲۲۰ میلیون ساله از آن به عنوان فسیل زنده و قدیمی‌ترین گونه جانوری زمین نام برده می‌شود. این گونه نادر، در آبگیرهای فصلی استان آذربایجان غربی زیست می‌کند.

بلندترین طاق طبیعی جهان

tagh
دهانه‌ غار اسپهبد خورشید (دژ افسانه‌ای) در کوه‌های کناره‌ شرقی راه سراسری سوادکوه و تنگه دوآب، با طول ۱۹٫۷۵ متر و عرض ۱۴٫۲۵ متر، بلندترین طاق طبیعی جهان محسوب می‌شود که ارتفاع آن معادل ۱۵ متر است.

این طاق سال ۱۳۳۵ شمسی توسط غارشناسان کشف شد.
قدیمی‌ترین سد ‌جهان

sad

سد کبار در ۲۵ کیلومتری جاده قدیم قم ـ کاشان از آثار دوره ساسانی محسوب می‌شود. این سد با گذشت بیش از هزار سال و وقوع زلزله‌های متعدد همچنان پابرجاست.

عجیب‌ترین قنات جهان

یکی از شاهکارهای علم مهندسی قدیم، قنات دو طبقه‌ ی مون اردستان است. در هر طبقه از این قنات ۸۰۰ ساله، آبی مستقل جریان دارد و آب هیچ یک به دیگری نفوذ نمی‌کند. این قنات دو کیلومتر طول دارد و مقدار آبدهی آن ۶۰ لیتر در ثانیه است.

بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان

bazaaar

بازار تبریز با مساحتی حدود یک میلیون مترمربع ، بزرگ‌ترین سازه آجری سقف‌دار و به هم پیوسته جهان است. تبریز به دلیل قرارگیری در مسیر جاده ابریشم همواره از اماکن مهم داد و ستد محسوب می‌شده است.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.