غذاهای خیابانی تبریز

شهر تبریز با غذاهای خوشمزه‌ی خود شهرت خاصی در میان شهرهای کشورمان دارد. حتما شما هم نام و آوازه‌ی کوفته تبریزی را شنیده‌اید اما غذاهای مخصوص تبریز به کوفته تبریزی خلاصه نمی‌شود.

اگر یک روز گذرتان به این شهر زیبا و تاریخی افتاد، پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر لذت چشیدن غذاهای اصلی مثل کوفته تبریزی، خورشت هویج و دلمه برگ، غذاهای خیابانی تبریز را نیز فراموش نکنید و به عنوان میان وعده با هزینه‌های بسیار پایین با طعم‌های جدید آشنا شوید.

یرالما یومورتا

یکی از این غذاهایی که در تبریز مصرف بالایی دارد و از جمله مهمترین غذاهای خیابانی تبریز است، یرالما یومورتا می‌باشد. یرالما یومورتا که ترکیبات بسیار ساده‌ای دارد، همان سیب زمینی و تخم مرغ آب پز است که بسیار خوشمزه است، مخصوصا اگر با دوغ آبعلی سرو شود.

دکه‌های یرالما یومورتا در اطراف پارک شاهگلی تبریز فراوان هستند که یرالما یومورتا را در داخل نان لواش لقمه می‌گیرند و با کره و نمک و نعنا مزه‌دار می‌کنند. همچنین در داخل بازار سرپوشیده تبریز نیز می‌توانید این دکه‌ها را پیدا کنید.

بلال

بلال که در زبان ترکی مکه خوانده می‌شود نیز در کنار دکه‌های سیب زمینی اطراف شاهگلی فراوان است و یکی از غذاهای خیابانی تبریز محسوب می‌شود. شهرداری در سال‌های اخیر طرح ساماندهی این دکه‌ها را اجرا کرده و فضایی را در کنار پارک شاهگلی به این دکه‌ها اختصاص داده است.

گاها آش دوغ و جگر (اوره بارساخ) نیز در این دکه‌ها سرو می‌شود. همه ما اغلب آش دوغ را مختص سرعین و گردن حیران می‌دانیم اما جالب است بدانید آش دوغ در تبریز نیز جایگاه خاصی دارد.

شیرینی‌های تبریز

شیرینی‌های تبریز نیز که شهرت جهانی دارد، می‌تواند میان وعده شما را به خود اختصاص دهد. شما می‌توانید از این شیرینی‌ها به هر تعداد که بخواهید تهیه کنید. هیچ مشکلی ندارد اگر حتی ۲ یا ۳ عدد شیرینی از قنادی بخواهید. مخصوصا قنادی‌های اصیل داخل بازار تبریز مثل قنادی مشاور.

می‌توانید برای لذت بخش‌تر کردن سفرتان به هنگام بازارگردی در بزرگترین بازار سرپوشیده جهان، از قنادی‌های موجود در بازار شیرینی دلخواهتان را تهیه کنید و به همراه چای در سرای مظفریه نوش جان کنید.‌

ذرت مکزیکی و باقلا

در تبریز نیز مثل سایر شهرهای ایران ذرت مکزیکی و باقلا در مغازه‌های کنار خیابان‌های شلوغ و پر رفت و آمد به فروش می‌رسد. برخی مغازه‌ها هم مختص باقلا هستند و به صورت حرفه‌ای باقلا سرو می‌کنند. از جمله باقلا فروشی‌های سر پیاده راه تربیت که باقلا را همراه با دوغ آبعلی به مشتری می‌دهند.

لبو

لبو یکی از پرطرفدارترین خوراکی‌های زمستانی می‌باشد. حتما شما هم در یکی از شب‌های سرد و برفی زمستان هوس لبوی داغ کرده‌اید و بخار برخواسته از لبوهای دکه‌ی لبوفروشی در آن هوای زمستانی، هوش از سرتان پرانده است. لبو به راحتی در همه جای تبریز و در سر چهارراه‌ها و پیاده راه‌ها پیدا می‌شود.

ایشلی کوکه یا نان محلی

یکی از نان‌های محلی بسیار خوشمزه که جزو سوغات تبریز نیز محسوب می‌شود. این نان‌ها را می‌توانید از مغازه‌هایی که به صورت تخصصی در زمینه نان و کیک و … ارایه خدمات می‌دهند، تهیه کنید.

مهسا عبدلپور

زندگی‌نامه‌ای کوتاه برای بخش شناسنامه خودتان بنویسید. این متن ممکن است برای همه نمایش داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.