کاخ شهرداری تبریز، عمارتی به سبک معماری آلمانی

کاخ شهرداری تبریز، عمارت شهرداری یا برج ساعت یکی از آثار تاریخی شهر تبریز است که سبک معماری آلمانی آن همواره خودنمایی می‌کند. این بنا اثری ترکیبی از معماری مهندسین آلمانی با قدرت دست ایرانی می‌باشد که چنین اثر زیبایی را خلق کرده است. ساختن این بنا از سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ طول کشیده است. بنایی عظیم که به دستور رضا شاه پهلوی بر روی متروکه های گورستان محله نوبر (یکی از محلات قدیم تبریز) و در زمان شهرداری حاج ارفع الملک جلیلی و با بودجه ۲۵۰۰۰۰۰ ریال ساخته شده است.
این اثر در ۲۹ تیر ۱۳۷۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران با کد ۲۰۵۵ ثبت شده است.


عمارت‌ ساعت در سه طبقه با مساحتی نزدیک به ٩۶٠٠ متر مربع ساخته شده است و زیر بنایی ۶۵٠٠ متر مربعی دارد. این کاخ دارای یک برج ساعت چهار صفحه ای به ارتفاع ٣٠.۵ متر است که با زنگ‌هایش هر ١۵دقیقه یکبار گذشت زمان را به گوش مردم تبریز می‌رساند. نقشه ساختمان عمارت از بالا شبیه به یک عقاب در حال پرواز است که با نمونه ساختمان‌های کشور آلمان قبل از جنگ جهانی دوم مطابقت دارد. طرح پنجره‌ها در قسمت چشمان عقاب شبیه کره زمین است و در بالای آن نماد عقاب قرار گرفته که به نوعی نشانگر حاکمیت آلمان بر کل دنیا در آن تاریخ میباشد. در دنیا فقط ٢ عدد از ساعت استفاده شده در این برج وجود دارد که یکی در برج لندن قرار دارد و دیگری در برج ساعت تبریز.
میدان شهرداری یا میدان ساعت که در جلوی برج قرار دارد و در زبان محلی به آن ساعات قاباغی می‌گویند. تا سال ١۳٢۴ این میدان به عنوان چهار راه بود و تندیس نیم تنه باقرخان سالار ملی در آنجا نصب شده بود که پس از تبدیل شدن به میدان این تندیس نیز از آنجا برداشته شد.
در سال ١٣٨۶ خورشیدی به مناسبت بزرگداشت یکصدمین سال تاسیس اولین انجمن شهر و بلدیه ایران در تبریز این بنا به نخستین موزه شهر و شهرداری تبدیل شد. در حال حاضر نیز علاوه بر موزه محل بهره‌برداری طرح‌های عمرانی شهرداری مرکزی تبریز و جلسه‌های شورای اسلامی شهر تبریز میباشد.
در موزه برج ساعت تالارهای خط و خوشنویسی، دوربین‌های قدیمی، فرش، هنرهای معاصر، اشیا و آثار قدیمی مربوط به بلدیه تبریز، چینی آلات و… قرار دارد.

امین سینمار

من امین سینمار هستم، دانشجوی ارشد مدیریت جهانگردی و فارغ التحصیل کارشناسی مدیریت جهانگردی. به زبان انگلیسی مسلط هستم و به حوزه‌های راهنمای گردشگری، تولید محتوا در حوزه گردشگری و همچنین خبرنگاری در حوزه گردشگری علاقه مندم.
پیشتر در انجمن های علمی و آموزشگاه های گردشگری همچنین آژانس های هواپیمایی و هتل ها فعالیت داشته‌ام.
در حال حاضر در وب سایت ارک توریسم راهنمای سفر می‌نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.