غذاهای سنتی تبریز

مردم شهر تبریز با انواع غذاهای لذیذ همواره از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند. وجود غذاهای متنوع در فرهنگ غذایی مردم این شهر، تمامی میهمانان را با هر ذائقه و سلیقه راضی نگه می‌دارد. معروف‌ترین غذاهای سنتی این شهر به شرح زیر است:

آش در واقع یک نوع سوپ است که با عصاره آب گوشت، سبزیجات مختلف، هویج، رشته و ادویه تهیه می‌شود. آبگوشت یا شوربا نیز یکی دیگر از غذاهای سنتی تبریز است که از گوشت گوسفند و نخود تهیه می‌شود. این غذا سال‌هاست که در ایران پخته می‌شود و تا به امروز یکی از اصلی‌ترین غذاهای ایرانیان به شمار می‌رود.

یکی از غذاهای معروف و لذیذ تبریز، چلوکباب است که در آن کباب و گوجه با برنج سرو می‌شود. دلمه برگ مو نیز یکی از غذاهای اصیل و پیش غذاهای مشهور تبریزی است که مواد اصلی آن برگ مو، برنج، لپه، پیاز سرخ شده و سبزی (شوید، مرزه و تره) است. دلمه بادمجان تبریزی نیز یک نوع دلمه خوشمزه است که با بادمجان، فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی یا کدو سبز تهیه می‌شود که در آن بادمجان با گوشت، لپه، پیاز و ادویه جات پر می‌شود. بادمجان شکم پاره نیز از غذاهای محلی آذربایجان‌شرقی است که بیشتر در شهر تبریز پخته می‌شود. نام ترکی این غذا “قارنی یاریخ” نام دارد.

مشهورترین غذای تبریزی، کوفته‌ی این شهر است که طعم بسیار لذیذی دارد. در گذشته برای تهیه‌ی کوفته، گوشت را در هاون سنگی می‌کوبیدند و سپس سبزیجات و لپه را به آن اضافه می‌کردند. اما امروزه بیشتر از گوشت چرخ‌کرده برای تهیه‌ی این غذا استفاده می‌کنند. در آخر هم گردو، آلو، پیاز سرخ‌شده، زرشک و بعضی‌ها هم تخم‌مرغ داخل آن می‌گذارند و در سسی که از رب گوجه‌فرنگی و آب و زعفران تهیه شده، می‌پزند. معمولا کوفته‌ها را با پیاز سرخ‌شده، زرشک و گردو تزئین کرده و نوش جان می‌کنند.

خورشت هویج، کوکوی لوبیا سبز، آش ماست، آش گوجه فرنگی، آش اوماج و آش کلم قمری (داش کلم آشی) از دیگر غذاهای مشهور و لذیذ شهر تبریز می‌باشند.

علاوه بر غذاهای لذیذ شهر تبریز، انواع متنوع و خوشمزه شیرینی وجود دارند که مخصوص تبریز هستند و عبارتند از: قرابیه، لوز زعفرانی، ریس، نوقا، تسبیحی، لطیفه، اهری، باقلوا و راحت الحلقوم.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.