نقش رستم، گنجی باستان در دل کوهستان

استان فارس را همگی با شیراز و دیدنی های تاریخی معروفی مانند تخت جمشید، آرامگاه حافظ، آرامگاه سعدی، باغ های تاریخی ارم، مساجد زیبای نصیرالملک و مسجد عتیق، حمام و ارگ کریم خان زند و … میشناسند، اما ما میخواهیم برای سفر زمستانی در استان فارس از نقش رستم، یکی از ارزشمندترین میراث باستانی در نزدیکی تخت جمشید یاد کنیم که بازدید از آن تجربه فوق العاده و منحصر به فرد است.

مجموعه باستانی نقش رستم آرامگاه چهار پادشاه هخامنشی یعنی داریوش، خشایارشاه، اردشیر اول و داریوش دوم را در سینه کوه هایش دارد و با وجود بنای سنگی چهار گوش معروف به (کعبه زرتشت)، و کتیبه ها و سنگ نگاره هایی هزاران ساله در آن که بخش هایی مهم از تاریخ دوره هخامنشیان و ساسانیان را تصویر کرده اند، موزه ای است که پا به پاب تاریخ امده است و یادگارهایی را در یک دوره زمانی ۱۸۰۰ ساله به نمایش میگذارد، چنان که قدیمی ترین بازمانده تاریخی در این مجموعه مربوط به عیلامیان است.

نقش رستم (6)

مجموعه هفت نقش برجسته حجاری شده مربوط به دوره ساسانی درست در پایین کوه هایی که ارامگاه چهار پادشاه هخامنشی در انها قرار دارند،هر کدام به زیبایی بخشی از تاریخ این سرزمین را،از صحنه های نبرد و پیروزی پادشاهان گرفته تا مجلس اردشیر بابکان نشان میدهند. یکی از بزرگترین و جالبترین حجاری های موجود در این مجموعه مربوط به پیروزی پادشاه ساسانی، شاهپور اول، بر والرین، امپراتور روم، است که در آن، امپراتور روم در حالی که مقابل شاپور اول زانو زده است، تصویر شده است. به علاوه سنگ نوشته بزرگ آرامگاه داریوش که در ان ضمن نیایش پروردگار و پندهای معنوی نام کشور ها و سرزمین های تحت حکومتش حجاری شده، بخش دیگری از دیدنی های چشمگیر در مجموعه نقش رستم است.

نقش رستم (1)

نقش رستم (5)

نقش رستم (4)

نقش رستم (3)

نویسنده: امین سینمار

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

1 دیدگاه

  1. ممنون از مطالبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.