دانستنی‌های کویرنوردی

کویرنوردی یا کویرگردی یکی از شاخه های گردشگری ماجراجویانه و طبیعت گردی است. کویرنوردی همیشه وسوسه کننده بوده و هست. تصویری از شتر های به کشیده شده و تپه های شنی روان گردشگرانی را که علاقه مند سرک کشیدن به طبیعت هستند را به خود جذب می کند. اما مانند تمام سفر های ماجراجویانه کویرنوردی هم خطراتی دارد که باید برای مقابله با آنها آمادگی لازم را داشت تا سفر به سلامت بگذرد و خاطرات شیرینش ماندگار شود.

کویر زیبا و طلایی در دل خود ناشناخته های بسیاری دارد و اگر نکات ایمنی سفر را در آن رعایت نکنید این سکوت مطلق و آسمان صاف برایتان دردسر ساز خواهد شد.

اگر برای اولین بارقصد سفر به کویر دارید به شما پیشنهاد می کنیم حتما گروهی و به همراه راهنمای آشنا به منطقه و حیوانات منطقه عازم شوید.

راهنمای متخصص در صورت بروز مشکل می تواند شما را از خطرات احتمالی برهاند. اگر ناخواسته راه را گم کردید وی راه های بدست آوردن آب, غذا و محافظت از خود در برابر گرما و سرمای شدید کویر را می داند. او خواهد توانست با استفاده از ابزار مناسب ، تکنولوژی و ستارگان مسیر برگشت را به راحتی پیدا کند. در مواجهه با خزندگان کویر و در صورت بروز مشکلاتی مانند گزش و … او می تواند با کمک های به موقع و شناسایی سمی بودن یا نبودن شما را از خطرات به دور نگهدارد.پس در انتخاب راهنما وسواسی باشید این وسواس می تواند جان شما را نجات دهد.

240431-5bc03b643abbc5ef701cfdd1c559f977

با توجه به نوع اقامتتان وسایل مورد نیاز را همراه داشته اشید و اگر راهنما یا تور لیستی از لوازم مورد نیاز در خدمتتان قرار داده حتما تمام وسایل را همراه داشته باشید و به دلیل وزن اضافی یا عدم دسترسی کوتاهی نکنید.

ولی به طور کلی لوازمی که بایستی همراه گروه باشد چه توسط خود گردشگر یا راهنما و مسئول تور به قرار زیر است:

کوله پشتی : چراغ قوه ،چاقو عینک آفتابی،تصفیه کننده آب،کبریت،جعبه کمک های اولیه،سوزن و نخ،یک تکه تیوب،لباس نخی اضافی لوازمی هستند که حتما باید در کوله پشتی همراهتان باشد. کوله پشتی بهترین وسیله برای حمل راحت وسایل و عدم ق تماس مستقیم کیف و سطح برای جلوگیری از نفوذ حیوانات موذی است.

کرم های ضد آفتاب:  اینروزها کرم های ضد آفتاب با SPF های مختلف وجود دارد. بهتر است در کویر از کرم های ضد آفتاب ضد آب و عرق با SPF بالای ۳۰ استفاده کنید و هر دو ساعت کرم خود را تجدید کنید.

پوشش مناسب: لباس های نخی و کتانی با رنگ های روشن، شلوارهای ارتشی و کمربند های محکم برای محافظت پایین تنه، شال ها و روسری های نخی بزرگ برای مردان و زنان و کلاه برای پوشش سر و گردن  از تابش مستقیم آفتاب بهترین نوع پوشش برای کویرنوردی هستند. و نهایتا باگیر فراموش نشود.

62

کفش و جوراب: پوتین های محکم پاهای شما را در برابر نیش مار و عقرب محافظت کرده و با حمایت از زانوها، کمک می کند قدم های محکمی بردارید و توجه داشته باشید بند پوتین ها را کاملا سفت ببندید تا در صورت لغزش مچ پای شما در امان باشد. از پوشیدن صندل و کفش های نا مناسب جدا خودداری کنید چون آفتاب سوختگی در نوک انگشتان و سطح پاها عملا شما را در کویر فلج خواهد کرد.جوراب های محکم که پای شما را به خوبی محافظت کنند از آسیب های جدی در هنگام کویر نوردی پیشگیری خواهد کرد و از سایش  پاهایتان توسط شن هایی که مهمان کفش های شما می شوند جلوگیری خواهد کرد.

کیسه خواب و چادر: اگر قصد خوابیدن در کویر  و تماشای ستارگان را دارید بدون کیسه خواب و چادر این آرزو امکان پذیر نیست. عموما تورها در سکونتگاه های بومی امکانات اقامتی برایتان محیا خواهند کرد.

دوربین های چشمی و شکاری: برای جهت یابی و برای لذت بردن از مناظر ضروری هستند.

کیت مارگزیدگی: نام مار و کویر بهم گره خورده اند. پس قبل از سفر وجود این کیت را چک کنید.

تجهیزات ضروری سفر به کویر ، تجهیزات حرفه ای سفر به کویر ،وسایل جهت یابی، وسایل روشن کردن آتش، وسایل گرمایش و پخت و پز صحرایی در کمپینگ و تلفن ماهواره ای وسایل ضروری برای راهنما و گروه می باشد.

در نهایت توصیه می کنیم از گروه و راهنما جدا نشوید، هر جایی ننشینید، با دقت و مجکم راه بروید، پا برهنه روی شن ها راه نروید ، غذا های مناسب کویر همراه داشته باشید و آب زیاد بنوشید.

سانلی اشراقی

من سانلی اشراقی، عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تبریز به پایان رسانده ام. از سال 1384 با گذراندن دوره های خبرنگاری به این حرفه علاقه مند شدم و از سال 1386 به طور رسمی وارد این حرفه شدم و با نشریات مختلفی از جمله روزنامه ارک همکاری مستمر داشته ام. پس از آشنایی با پدیده گردشگری علاقمند به تحصیل در این رشته شده و پس از پایان کارشناسی فیزیک هسته ای، به تحصیل در رشته گردشگری پرداختم از اوایل تحصیلم به برقراری ارتباط بین مطبوعات و گردشگری علاقمند بودم و این علاقه من را به سوی فعالیت در این زمینه سوق داد. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوا و طراحی و چاپ ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک به عنوان سردبیر و مدیر مسئول با همراهی تیم ارک توریسم اجرایی کردم . همچنین به عنوان عضو هیئت تحریره نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، فعالیت کردم. سال ۱۳۹۳، تیم ارک توریسم در راستای تولید محتوای الکترونیک ، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی کرد. زمینه تخصصی من در این گروه مباحث تاریخی میباشد در مورد تاریخ پر رمز و راز تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی آذربایجانی تسلط دارم. اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر زمینه های فعالیت ما در تیم متخصص و جوانمان هست. همچنین از سال ۱۳۹۶ پروژه یک دقیقه با تبریز را با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز دنبال می کنیم.

1 دیدگاه

  1. سایت خیلی خوبی دارید، اما یکم باید روی طراحی اش کار کنید، کمک خواستید میتونم کمک کنم، مطالب خیلی مفیدی دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.