خانه زینت الملک؛ شیراز

خانه ای قاجاری که با نام آخرین مالک آن زینت الملک قوامی دختر قوام الملک چهارم شناخته شده است.ساخت این خانه با اتاق هایی مسقف با چوب منقوش به نقوش حیوانات و گیاهان زیبا در سال ۱۲۹۰ ه.ق با اراده علی محمد خان قوام الملک دوم شروع و در سال ۱۳۰۲ در زمان محمد رضا خان قوام الملک سوم به اتمام رسید.

زینت الملک
معرق کاری های سردر ورودی خانه و هشتی زیبای آن هنوز هوای قاجاری دارد. پیشانی ساختمان با خورشید میانش که دو فرشته و دو شیر شمشیر به دست با شعار آیه ی نصر من ا… محافظتش می کنند جلوه ای ویژه به نمای آن بخشیده است.تصاویر زنان و کودکان در دیوار برخی اتاق ها خبر از تلفیق هنر ایرانی و اروپایی در این خانه را می دهد.

زینت الملک
این خانه واقع در خیابان لطفعلی خان شیراز در همسایگی نارنجستان قوام واقع شده است. و جالب اینکه این دو خانه اعیان نشین توسط تونلی به هم مرتبط هستند که محل رفت و آمد محارم و اندرونی دو خانه بوده است.
در خانه زینت الملک همیشه برای کار خیر و خیرات باز بوده است و شخص زینت الملک به عنوان فردی خیرخواه و نیک اندیش شناخته می شد. مساحت کل ساختمان خانه زینت الملک زیرزمینی ست که در زمان حیات صاحب خانه میزبان خیرات و نذری ها بود است. هم اکنون نیز صاحب خانه با دستانی گشاده مهمان مفاخر شیرازیست.

زینت الملک
مجسمه های مومی شخصیت های برجسته شیراز از جمله مجسمه خانم صاحب خانه، کریم خان زند، شهید دوران، آیت ا… میرزای شیرازی، نصیرالملک، سعدی، شاپور اول، باربد و …. از تمام اعصار در زیرزمین این خانه گرد هم آمده اند.

db7248104acf5b07b4b59acbafe11afe

122

زینت الملک

از جالبترین بخش های موزه این خانه مجسمه منصور حلاج پایی دار صدای ناشنیده اناالحق وی و جای خلی حافظ به دلیل اعتقاد خاص مردم شیراز به لسان الغیب است.
موزه مجسمه های مومی خانه زینت الملک دست کمی از موزه مادام توسوو ندارد با این تفاوت که به دلیل تخریب مجسمه ها در سال های اولیه دیگر اجازه لمس و عکاسی از نزدیک وجود ندارد.

زینت الملک

سانلی اشراقی

من سانلی اشراقی، عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تبریز به پایان رسانده ام. از سال 1384 با گذراندن دوره های خبرنگاری به این حرفه علاقه مند شدم و از سال 1386 به طور رسمی وارد این حرفه شدم و با نشریات مختلفی از جمله روزنامه ارک همکاری مستمر داشته ام. پس از آشنایی با پدیده گردشگری علاقمند به تحصیل در این رشته شده و پس از پایان کارشناسی فیزیک هسته ای، به تحصیل در رشته گردشگری پرداختم از اوایل تحصیلم به برقراری ارتباط بین مطبوعات و گردشگری علاقمند بودم و این علاقه من را به سوی فعالیت در این زمینه سوق داد. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوا و طراحی و چاپ ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک به عنوان سردبیر و مدیر مسئول با همراهی تیم ارک توریسم اجرایی کردم . همچنین به عنوان عضو هیئت تحریره نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، فعالیت کردم. سال ۱۳۹۳، تیم ارک توریسم در راستای تولید محتوای الکترونیک ، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی کرد. زمینه تخصصی من در این گروه مباحث تاریخی میباشد در مورد تاریخ پر رمز و راز تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی آذربایجانی تسلط دارم. اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر زمینه های فعالیت ما در تیم متخصص و جوانمان هست. همچنین از سال ۱۳۹۶ پروژه یک دقیقه با تبریز را با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز دنبال می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.