ایجاد پل ارتباطی بین ژئوپارک های قشم و پرتغال ایران را به گردشگران معرفی می کند

عضو راهبردی ژئوپارک های جهانی یونسکو گفت: مصمم به ایجاد پل ارتباطی بین ژئوپارک قشم با ژئوپارک های پرتغال هستیم و این رویکرد موجب نمایش تصویر حقیقی ایران به جامعه گردشگری جهان می شود.

پروفسور «ژوزه بریلها» (Jose Brilha) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در سفرم به جزیره قشم به این واقعیت دست یافتم که حقایق مربوط به ایران با آنچه در تبلیغات غرب عنوان می شود متفاوت است و ژئوپارک منحصر به فرد قشم می تواند با جذب انبوه گردشگران خارجی، در تغییر ذهنیت این قشر نسبت به حقایق ایران کمک کند.
بنیانگذار سه ژئوپارک جهانی پرتغال اضافه کرد: در این زمینه می توان به غار نمکی قشم به عنوان طولانی ترین غار نمکی جهان اشاره کرد که این پدیده زمین شناسی منحصر به فرد از کل ژئوسایت های جهان برتر است.
رئیس طرح های اروپایی ژئوپارک های یونسکو اظهار کرد: قشم با داشتن چندین شاخصه مهم از جمله غار نمکی، دره تندیس ها، جنگل دریایی حرا و دره ستاره ها، بالاترین درجه را برای ورود به جامعه جهانی ژئوپارک های جهانی دارد.
وی با بیان اینکه پرونده ژئوپارک قشم برای پیوستن دوباره به لیست ژئوپارک های جهانی را مطالعه کرده است، گفت: تنها چالش پیش روی جهانی شدن ژئوپارک قشم، تغییر بزرگی است که از آذر ماه گذشته در مراحل تائید ژئوپارک های جهان گنجانده شده است.
عضو راهبردی ژئوپارک های جهانی یونسکو اظهار کرد: اگر شرایط ژئوپارک قشم با معیارهای جدید همسان باشد به طور قطع هیچ مشکلی برای ورود دوباره ژئوپارک قشم در لیست ژئوپارک های جهانی وجود ندارد.
به گفته وی، هم اکنون در یک دوره زمانی تغییر و تحول در برنامه های ژئوپراک قرار داریم و موضوع ارزیابی ها به کلی تغییر کرده است و در چنین شرایطی شاید بعضی از ژئوپارک ها که با معیارهای قدیم ارزیابی شده اند، نتوانند دوباره در لیست جهانی قرار بگیرند.
بریلها اظهار امیدواری کرد: با ورود دیگربار ژئوپارک قشم به لیست ژئوپارک های جهانی، شاهد سفر دوستداران و علاقمندان جهانی ژئوپارک ها به جزیره زیبای قشم باشیم.
ژئوپارک منطقه ای است با وسعت کافی که مرزهای آن به وضوح مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین شناسی در محدوده آن قرار دارد و میراث زمین شناختی آن ناحیه با مدیریتی دقیق و دایمی حفظ و نگهداری شود و این محدوده باید بتواند در توسعه اقتصادی جوامع پیرامون خود نقش مؤثری ایفا کند.
ژئوپارک ممکن است علاوه بر پدیده های زمین شناسی از آثار تاریخی، بوم شناسی، باستان شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی دیگر برخوردار باشد که ژئوپارک قشم دارای تمامی ویژگی های یاد شده است.
در صورت ورود ژئوپارک قشم به شبکه جهانی ژئوپارک ها، این ژئوپارک نخستین ژئوپارک خاورمیانه و شمال آفریقاست که ثبت جهانی می شود.
ژئوپارک قشم به عنوان نخستین و یگانه ژئوپارک خاورمیانه در سال ۲۰۰۶ با وسعتی افزون بر ۳۰۰ هزار هکتار که محدوده غربی جزیره را در برمی گرفت، در فهرست شبکه جهانی ژئوپارک ها ثبت شد.
در این دوره تنها ۱۹ کشور جهان ژئوپارک ثبت شده داشتند که ایران نیز به واسطه ژئوپارک قشم یکی از این ۱۹کشور دارای ژئوپارک در شبکه جهانی ژئوپارک ها قرار داشت.
در این میان ژئوپارک قشم به واسطه واقع شدن در منطقه راهبردی خلیج فارس از اهمیت بالاتری برخوردار است و از طرف دیگر، این ژئوپارک به دلیل قرار گرفتن بین ژئوپارک های شرق آسیا و اروپا جایگاه خاصی در منطقه و بین ژئوپارک ها پیدا کرده است.

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.