دشت ریواس، همچون فرشی قرمز بر دشت های کرمان

در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر بابک استان کرمان، دشتی با چشم انداز زیبا و خیره کننده وجود دارد که به دشت ریواس معروف است. این دشت یکی از مناطق گردشگری شهر بابک به شمار می رود که همچون نگینی سرخ می درخشد و جلوه بسیار زیبایی را از طبیعت به نمایش می گذارد که با چشم انداز رویایی خود توجه گردشگران و رهگذران را به سوی خود جلب می کند.

دشت ریواس شهر بابک در پایین دست کوه های مسینان ، میدوک و کنگ واقع شده است و مانند فرش قرمزی است که در دشت پهن شده است. این گیاه در زمان گلدهی که اوایل اردیبهشت ماه می باشد کاملاً به رنگ قرمز در می آید و آنچنان صحنه ی زیبایی را ایجاد می کند که هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.

seiriran004-3340661791

دشت ریواس شهر بابک با وسعت ۲۴۰۰ هکتار وسیع ترین و زیباترین دشت ریواس کشور است که در فصل بهار از جذاب ترین نقاط گردشگری است و می تواند در جذب توریست نیز نقش مهمی برای این شهرستان ایفا کند . با رویش این گل ، این منطقه به محیط منحصر به فرد ویژه ای تبدیل می شود و همگان را شیفته زیبایی خود می کند.

ریواس گیاهی است که بصورت طبیعی و دیمی ، بیشتر در مناطق کوهپایه و سردسیر و آب و هوای خنک رشد می کند و به آبیاری نیاز ندارد. در مناطق دیگر شهرستان همچون آبدر ، کرم ، میمند ، دهج و پاقلعه نیز شاهد رشد این گیاه هستیم.

374263111

گل ریواس که به گل نشستن آن بسته به شرایط بارندگی دارد در آب و هوای خنک و مناطق کوهستانی رشد می کند و دارای منابع غذایی و دارویی بسیاریست و از نظر غذایی دارای ویتامین های a,b,c و مواد معدنی همچون کلسیم ، پتاسیم و سدیم است ، همچنین یک داروی گیاهی است که جهت تمدد اعصاب ، رفع نارسایی کبدی و دردهای معده استفاده می شود و این گیاه یک انگل کش قوی است . از ساقه آن نیز برای تهیه خورشت ، مربا و ترشی استفاده می شود اما اگر به گل بشیند برای صنعت رنگرزی استفاده می شود.

seiriran001-1746464213

از ریواس در مواد آرایشی و مواد شوینده‌ نیز استفاده می ‌شود و همچنین بعد از خشک شدن برگ‌ های پهن و چرمی شکل ریواس این گیاه به عنوان یک منبع غذایی برای دام‌ ها‌ی منطقه مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

مسیر دسترسی:

کرمان ، ۲۰ کیلومتری شهر بابک ، بزرگراه شهر بابک – انار، جاده معدن مس میدوک

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.