قینرجه، داغ‌ترین چشمه آبگرم ایران

چشمه های آبگرم یکی از جاذبه های طبیعی هستند که در صنعت گردشگری از اهمیت ویژه ای برخوردارند. در ایران چشمه های آبگرم زیادی یافت می شوند، استان اردبیل نیز با دارا بودن چشمه های آب معدنی مهم نقش اساسی در جذب گردشگران سلامت ایفا می کند. از جمله این جاذبه ها، چشمه آب معدنی قینرجه در مشگین شهر است.

قینرجه یک چشمه اسیدی از نوع کلروسدیک یا کلروهیپوتونیک و گازدار می باشد که دمای آن ۸۶ درجه و دبی آن ۹ لیتر در ثانیه است. چشمه آبگرم قینرجه به عنوان داغ ترین چشمه آبگرم ایران شناخته می شود.

قینرجه (4)

چشمه آبگرم قینرجه با دارا بودن عناصری با خواص درمانی به ویژه گوگرد بالا، درمان لنفاتیسم، راشیتیسم و روماتیسم‌های مزمن را به گردشگران خود هدیه می دهد. نوشیدن آب آن نیز سودمند است زیرا صفراآور و زیادکننده ترشحات معده بوده و به خاطر دمای بالا به عنوان تسکین‌دهنده درد و ضد تورم مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

چشمه قینرجه دارای ۳ دهنه است که اهالی منطقه به ویژه عشایر شاهسون از آن استفاده می‌ کنند. در کنار این چشمه رودخانه ای به نام “قینرجه‌چایی” قرار گرفته که در پایین‌دست، بدان می ‌پیوندد. دمای آب چشمه قینرجه به حدی بالاست که برای بهره‌گیری از خواص درمانی آن، در حین انتقال به مجتمع درمانی با مقداری آب سرد رودخانه قینرجه‌چایی مخلوط می‌شود تا به دمای قابل استفاده برسد.

قینرجه (1)

برای استفاده از آب این چشمه بهتر است راهی مجتمع آب درمانی قینرجه شوید که به فاصله ۵۰۰ متر از محل خروج آب در دو بخش زنانه و مردانه قرار دارد. این مجتمع دارای  استخر عمومی، استخر کودک، استخر آب سرد، جکوزی، سونای خشک، سونای بخار، رستوران عمومی، کافه سنتی، نمازخانه و سوئیت می باشد. همچنین در اطراف مجتمع وجود تفرجگاه و نشیمنگاه، استخر و آبشار مصنوعی، بوفه و مهمتر از همه طبیعت بکر آن، باعث شده است که در اکثر فصول سال گردشگران زیادی به سمت این مقصد توریستی جذب شده و آن را به یکی از مهمترین جاذبه های مشگین شهر تبدیل کنند.

اگر قصد سفر به چشمه آبگرم قینرجه را داشته باشید پیشنهاد می کنیم از روستای موئیل و طبیعت بسیار زیبای آیقار و تندیرلی نیز بازدید نمایید.

چشمه آبگرم قینرجه در ۲۲ کیلومتری جنوب غربی شهرستان مشگین شهر واقع شده است. مسیر دسترسی آن نیز از مسیر روستاهای آغبلاغ و موئیل است که راه آن با وجود سراشیبی و سربالایی بسیار هموار می باشد.
قینرجه (3)
قینرجه (5)

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.