سفری به یاکوتسک سردترین شهر جهان

این روزها با این هوای سرد و برفی حال و هوای همه یه جورایی برفی شده، همه از سرمای سخت و طاقت فرسای امسال حرف می زنند ، اینکه در چند سال اخیر سرمای این چنینی رو تجربه نکرده اند، اگر شما هم فکر می کنید سرمای سختی رو تجربه می کنید بهتره که شما رو با سردترین شهر جهان آشنا کنیم ، شهری که مردمش نیمی از سال را با دمای حدود  ۶۰ درجه سانتی‌ گراد زیر صفر سپری می‌کنند.

Russia, Siberia, Yakutsk, January 2013 In the coldest city in the world. Russie, Sibérie, Iakoutsk, janvier 2013 Dans la ville la plus froide du monde. Steeve Iuncker / Agence VU

اصلا تا حالا فکر کردید که سردترین شهر جهان کجاست؟ تو کدوم کشور قرار داره؟ دمای هواش چند درجه است؟ مردمش چطوری خودشون و با این هوای سرد وفق می دهند؟ چه حسی در این هوا به انسان دست می دهد؟ ما امروز شما رو به سردترین شهر کره زمین می بریم ، جایی که هوا آنقدر سرده که پوست شما به سرعت بی حس شده و رطوبت سوراخ های بینی ، حتی پلک ها به سرعت یخ می بنده و البته سرما زدگی در این گستره همیشه یخ زده با برف و یخ بی پایان ، خطری دایمی می باشد.

frozen_russia_1_0

یاکوتسک نام شهری است در شرق سیبری و مرکز جمهوری یاقوتستان روسیه که سردترین شهر جهان معرفی شده است.  در این شهر که از بندرهای مهم رودخانه لنا است هوا به قدری سرد و برف به حدی زیاد است که زندگی مردم دچار مشکل شده است.

main_900

بیست هزار نفر ساکن این شهر واقع در شمال شرق سیبری توانسته‌اند خود را با این سرمای استخوان سوز وفق دهند. مردم این شهر مجبورند با چند دست لباس گرم در خیابان‌ های مملو از برف و یخ تردد کنند. برخی از آنها پوشیدن ۲ پالتو پوست و چند جوراب را برای جلوگیری از یخ‌زدگی بدن لازم و ضروری می‌دانند.

amos-chapple-started-his-journey-in-yakutsk-the-capital-of-the-sakha-region-of-northeastern-russia-it-is-generally-regarded-as-the-coldest-capital-city-in-the-world
خانه ها در این شهر منجمد شده و ساختمان سازی در این هوا امکان ندارد. منبع آب روان پاک به دلیل دمای بسیار سرد وجود ندارد و چشمه ها و رودها همه یخ زده است. جالب اینجاست که مدارس باز بوده و فقط اگر دمای هوا به ۵۲ درجه زیر صفر برسد تعطیل می شود.

Yakutsk_frosty_hou_2805865k0000d193_medium

یاکوتسک جز هوای سردش به خاطر ماهی های آن نیز بسیار معروف است. یاکوتسکی ها ماهی و گوشت را در طول زمستان در بیرون می فروشند. این مواد به طور کامل در سرما نگهداری می شوند. حتی می توان شیر یخ زده را در به شکل صفحات ۱ تا ۲ کیلوگرمی یافت. گران ترین غذا جگر یخ زده تازه گوزن می باشد که هر کیلو از آن حدود ۳۵ دلار قیمت دارد.

n00120754-r-s-002

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.