برش؛ سوپ روسی ایرانی‌پسند

بُرش (Borscht) یکی از معروف ترین سوپ های زمستانی است که زندگی مردم روسیه را در سرمای زمستان قابل تحمل می کند. سوپ برش طعم بسیار لذیذی دارد و همین باعث شده است که در بین مردم کشورهایی از جمله اوکراین، بلاروس، لیتوانی و لهستان مشهور شود و جایگاه ویژه ای در بین غذاهای شرقی به خود اختصاص دهد.

سوپ برش همان سوپ چغندر است و در واقع روس ها به سوپ چغندر خود برش نمی گویند زیرا مبدا آن روس ها نیستند و اوکراینی ها ادعا می کنند که این سوپ متعلق به آن ها است. نام سوپ چغندر روسی svekoljnik است. در اوکراین سوپ چغندر به صورت های بسیار مختلفی تهیه می شود اما برخی از آن ها شبیه نوع روسی است که به آن ها برش می گویند.

خوردن سوپ برش به همراه نان جو می تواند یک وعده غذایی کامل محسوب شود. هرچه هوا سردتر باشد، این سوپ غلیظ تر و چرب تر پخته می شود. در کل این سوپ یکی از غذاهایی است که از طرف ایرانیان نیز مورد قبول می باشد.

لازم به ذکر است که این سوپ یک غذای مناسب برای کاهش وزن و لاغری به شمار می آید.

در این مطلب طرز تهیه سوپ برش را برای شما عزیزان ارائه می کنیم تا با پختن و نوش جان کردن این غذا با فرهنگ تغذیه روس ها نیز آشنا شوید. موادی که در این مطلب برای پخت سوپ گفته شده، مخصوص ۶ تا ۱۰ نفر است.

مواد لازم:

چغندر درشت                            ۳ عدد، رنده شده درشت

گوشت چرب گوساله                   ۵۰۰ گرم، قیمه ای درشت

کره                                         ۳ قاشق غذاخوری

پیاز بزرگ                                  ۲ عدد، خرد شده به صورت نگینی

آب قلم گوساله                          ۹ پیمانه

سیر                                        ۳ حبه، خرد شده

کلم برگ متوسط                        یک عدد، رشته ای

گوجه فرنگی درشت                   ۳ عدد، نگینی بدون پوست

شلغم                                      یک عدد، خرد شده به صورت نگینی (اختیاری)

هویج متوسط                            ۳ عدد، نگینی (اختیاری)

نمک و فلفل                              به میزان لازم

ماست کیسه ای ترش                برای تزئین

طرز تهیه:

ابتدا کره را روی شعله متوسط در یک قابلمه داغ کنید. سپس پیاز، شلغم و هویج را به مدت ۴ دقیقه در آن تفت دهید تا نرم شود. پس از آن که این سه مواد کمی رنگ گرفتند، سیر و گوشت را اضافه کنید و ۵ تا ۶ دقیقه دیگر به تفت دادن ادامه دهید.

در مرحله بعد آب قلم را به مواد اضافه کرده و صبر کنید به جوش آید، زمانی که به جوش آمد شعله را کم کنید و به مدت یک ساعت منتظر باشید تا بپزد.

کلم خرد شده را که از قبل به مدت نیم ساعت در آب سرد خیس کرده اید (تا نفخ آن گرفته شود)، به سوپ اضافه کنید و بگذارید یک ساعت دیگر بپزد.

سپس گوجه فرنگی و چغندر را به همراه نمک و فلفل به سوپ اضافه کنید. در مرحله آخر نیز زمانی که سوپ غلیظ شد و گوشت آن نیز پخت، در ظرف مورد نظر خود بکشید و با ماست ترش تزئین کنید.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.