پیش نویس سند تفاهم همکاری ایران و اسپانیا در حوزه گردشگری تهیه می‌شود

در نشست مشترک معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزیر صنعت، انرژی و گردشگری اسپانیا بر تهیه پیش نویس سند تفاهم همکاری مشترک دو کشور در حوزه گردشگری تاکید شد.

به گزارش میراث آریا(chtn) مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دیدار با خوزه مانوئل سوریا لوپز، وزیر صنعت، انرژی و گردشگری اسپانیا و هیات همراه، در هتل لاله تهران گفت: با توجه به روابط دیرینه دو کشور ایران و اسپانیا و همکاریهایی که در ابعاد مختلف وجود داشته است، امیدواریم در فصل جدیدی که در دوران پس از تحریم بین ایران و سایر کشورهای مختلف به وجود می آید، بیش از سایر کشورها، روابط جدی و موثرتری با اسپانیا داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: زمینه‌های همکاری بسیاری در حوزه گردشگری بین دو کشور وجود دارد و ما می توانیم از تجربیات خوب کشور اسپانیا در این بخش استفاده کنیم، بازار ایران در حوزه گردشگری، بازار خوبی برای مردم و سرمایه گذاران اسپانیایی است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآور شد: دولت ایران با رویکرد خوبی که رئیس جمهور در زمینه گسترش فعالیتهای گردشگری داشته است، برنامه ریزی بلندمدت در این زمینه دارد تا از ظرفیتهای قابل توجه بخش گردشگری استفاده شود.

وی تصریح کرد: دولت یازدهم مصمم است در برنامه ریزی های اقتصادی مصمم از تمامی ظرفیت ها به غیر از نفت به نحو مناسب و مطلوب استفاده کند، این سیاست در برنامه ششم توسعه و هفتم هم در نظر گرفته شده و بنا داریم به سرعت زیرساخت های مورد نیاز توسعه گردشگری را در کشور افزایش دهیم.

سلطانی فر از برنامه ریزی ها و اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه صنعت گردشگری در کشور خبر داد و افزود: در زمینه سخت افزاری، احداث و ایجاد هتل ها و امکانات اقامتی، شبکه حمل و نقل هوایی، ریلی، دریایی و زمینی و در حوزه اقدامات نرم افزاری، فراهم کردن امکانات برای آموزش نیروی انسانی و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی، شرایط برای حضور گردشگران خارجی فراهم شده است.

معاون رئیس جمهور سفر وزیر صنعت، انرژی و گردشگری کشور اسپانیا و فعالان بخش خصوصی این کشور به ایران را نشان دهنده، عزم و اراده خوب طرف اسپانیایی برای گسترش همکاری ها در زمینه توسعه مناسبات اقتصادی دانست و افزود: در زمینه احداث هتلهای مناسب در ایران، شرایط خوبی برای حضور سرمایه گذاران وجود دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: توسعه امکانات فرودگاهی در شهرهای مختلف و به ویژه شهرهایی که دارای جاذبه های تاریخی، فرهنگی و زیارتی هستند، از دیگر برنامه های ما در حوزه توسعه صنعت گردشگری است.

وی افزود: سرمایه گذاران بخش خصوصی کشور اسپانیا می توانند در زمینه توسعه شبکه حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی ایران، فعالیت داشته باشند.

معاون رئیس جمهور گفت: در مجموعه دولت تمامی وزارتخانه ها و سازمانهایی که با گردشگری مرتبط هستند، با توجه به تاکید ویژه رئیس جمهور، همراهی لازم را برای توسعه این بخش دارند.

سلطانی‌فر تصریح کرد: اگر چه رسیدن به اهدافی که در حوزه گردشگری در سند چشم انداز ۲۰ ساله کشورمان برای سال ۲۰۲۵ میلادی ترسیم شده، سخت است، اما با عزم و اراده ای که در کشور وجود دارد و حضور بخش خصوصی و همچنین سرمایه گذاران خارجی، امیدواریم در راستای توسعه صنعت گردشگری به اهداف تعیین شده دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر حضور فعال دو کشور در نمایشگاههای گردشگری که در ایران و اسپانیا برگزار می شود، اضافه کرد: ما در ۲ سال گذشته فعالیت خوبی در نمایشگاه فیتور اسپانیا داشتیم و امسال به طور جدی و وسیع تری در این نمایشگاه حضور خواهیم داشت، امیدواریم شرکتهای اسپانیایی فعال در حوزه گردشگری هم در نمایشگاه گردشگری تهران حضور پررنگی داشته باشند.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: با توجه به اینکه جاذبه های ارزشمند گردشگری ایران در بخش فرهنگی، تاریخی و طبیعی برای مردم اسپانیا شناخته شده نیست، ما آماده میزبانی از دست اندرکاران فعال گردشگری اسپانیا برای حضور در ایران و معرفی جاذبه های کشورمان هستیم، همچنین ما امکان میزبانی از رسانه ها و شبکه های کشور اسپانیا را داریم.

وی همچنین از فراهم شدن زمینه حضور سرمایه گذاران در حوزه هتل سازی و رفع موانع و مشکلات این بخش خبر داد و افزود: این فرصت فراهم شده است تا گروههای هتل ساز خارجی که وارد کشور ما می شوند با دست اندرکاران داخلی این بخش هماهنگ شوند تا علاوه بر تسهیل در مراحل اخذ مجوزهای لازم و حذف بروکراسی اداری، زمینه استفاده از تجربیات دو طرف فراهم شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین، تبدیل مکان‌ها  و بناهای تاریخی به هتل و رستوران برای پذیرایی از گردشگران را یک تجربه موفق در کشورمان دانست و گفت: تبدیل برخی بناهای تاریخی به هتل و رستوران تجربه موفقی است که از حدود یک دهه قبل در کشور ما انجام می شود و تاکنون نزدیک به ۸۰ واحد از این اماکن، تغییر کاربری داده شده است.

سلطانی فر همچنین یکی دیگر از زمینه های همکاری بین ایران و اسپانیا را آموزش نیروی انسانی دانست و تصریح کرد: با توجه به تجربیات موفقی که اسپانیا در حوزه گردشگری دارد، ایران می تواند در این زمینه از تجربیات این کشور استفاده کند.

وی یادآور شد: یکی از مهمترین سیاستهایی که در فضای جدید برای توسعه گردشگری دنبال می کنیم، تسهیلات صدور ویزا است، در حال حاضر اتباع ۱۹۰ کشور دنیا از جمله اسپانیا امکان دریافت ویزای فرودگاهی به مدت ۳۰ روز را دارند که این ویزا قابل تمدید است، همچنین ظرف یک سال آینده صدور ویزای الکترونیک در دستور کار قرار خواهد گرفت، هرچند براساس گزارشها در حال حاضر، زمان زیادی برای صدور ویزا صرف نمی شود.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر تهیه پیش نویس سند همکاری مشترک در حوزه گردشگری بین ایران و اسپانیا را، اقدامی خوب و ارزنده دانست و اضافه کرد: آخرین سند تفاهم ایران و اسپانیا مربوط به ۵ سال قبل است و لازم است در فضای امروز این سند مورد بازبینی قرار گیرد.

سلطانی فر تصریح کرد:  لازم است برای تهیه این پیش نویس یک گروه کاری مشخص شود تا چارچوب گسترش تعاملات در حوزه گردشگری، روشن و معین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.