رونمایی از کارت اعتباری و سیم‌کارت گردشگری

معاون گردشگری کشور از رونمایی کارت‌ اعتباری و سیم‌کارت گردشگری همزمان با گرامیداشت روز جهانی جهانگردی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا‌، مرتضی رحمانی‌موحد در نشست خبری که امروز – یک‌شنبه ۲۹ شهریورماه – به مناسبت اعلام برنامه‌های روز جهانی جهانگردی در پنجم مهرماه برگزار شد‌، اعلام کرد: به بهانه این روز همزمان با برگزاری جشنواره مشارکت ملی گردشگری، از کارت‌های بیمه و اعتباری و سیم‌کارت گردشگری رونمایی و همچنین از برترین‌های دومین جشنواره مشارکت ملی گردشگری به همراه برترین‌های ملی صنعت گردشگری در بیش از ۳۰ حوزه تقدیر خواهد شد.

وی اضافه کرد: ما با رونمایی ز کارت‌های بیمه و اعتباری و سیم‌کارت گردشگری از ایده‌های عملی نشده صحبت نمی‌کنیم، بلکه از واقعیت‌ها حرف می‌زنیم. معمولا وقتی یک طرح به مرحله معرفی برسد آن را رونمایی می‌کنیم.

او درباره طرح‌هایی که قرار است در روز جهانی جهانگردی رونمایی شود، توضیح داد: طراحی سیم‌کارت گردشگری به این منظور بود که گردشگران از خدماتی با قیمت مناسب بهره‌مند شوند. اجرای این طرح به هماهنگی‌هایی نیاز داشت که اکنون انجام شده است. سیم‌کارت گردشگری علاوه‌بر خدمات ارتباطی خدمات محتوایی هم ارائه می‌دهد که البته سعی شده فاز نخست خدمات محتوایی سیم‌کارت گردشگری در زمان محدود تا برگزاری روز جهانی گردشگری به مرحله اجرا برسد و گردشگران بتوانند سیم‌کارت گردشگری را پس از ثبت‌نام از بادجه‌های فروش دریافت کنند.

رحمانی‌موحد افزود: قبلا یکی از بانک‌های کشور، کارت اعتباری با قابلیت تبدیل ۵۰۰۰ دلار به ارز داخلی طراحی کرده بود که از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد، بانک‌های دیگر پروژه‌های مشابهی را طراحی کردند که البته تفاوت‌هایی دارند و در آن روز این کارت‌های اعتباری جدید رونمایی خواهند شد.

معاون گردشگری در ادامه گفت: از دوم تا پنجم مهرماه نیز نمایشگاه تخصصی مشارکت ملی گردشگری در منطقه فرهنگی گردشگری عباس‌ آباد تهران (بوستان نوروز) در فضایی باز برگزار خواهد شد تا با فراهم آوردن این بستر ابعاد مختلف گردشگری نیز در سطح عموم معرفی شود. امیدواریم این پل ارتباطی بین جشنواره و روز جهانی گردشگری‌، مفهوم و ماموریت اصلی ما را که هدایت و معرفی گردشگری در ابعاد مختلف است‌، محقق کند.

او سپس درباره حضور شخصیت‌های بین‌المللی در مراسم گرامیداشت روز جهانی گردشگری، اظهار کرد: در سه سال اخیر ندیدم شخصی از سازمان جهانی جهانگردی در چنین روزی به ایران بیاید، البته دبیرخانه این سازمان هر سال در یکی از کشورها مراسمی را به طور نمادین برگزار می‌کند، اما این سازمان تاکیدی بر اعزام افرادش برای شرکت در چنین رویدادهای محلی و ملی ندارد، بنابراین امسال کسی از این سازمان به ایران نخواهد آمد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین درباره ابلاغ آیین‌نامه ایجاد،‌ اصلاح‌، تکمیل‌، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت‌ آن‌ها با تاکید بر صنعتی شدن گردشگری و تاثیر آن بر اصناف این حوزه، توضیح داد: صنعت گردشگری فقط مختص پنجم مهرماه نیست، سال‌هاست لقب صنعت به گردشگری داده شده است که شاید به دلیل برخی از فراموشی‌ها به آن بها داده نشده است. در همه دنیا به گردشگری نگاه صنعتی می‌شود. ما هم در آیین‌نامه ابلاغی اصلاحاتی را ایجاد کرده‌ایم که بر صنعتی بودن گردشگری تاکید شده است، ولی برنامه خاصی نداریم. فعالان گردشگری همچون همیشه زیر چتر گردشگری فعالیت می‌کنند و ما هم به فعالیت آنها و تشکل‌های موجود احترام می‌گذاریم.

او در ادامه این نشست با پافشاری بر اینکه فقط به سوال‌های مرتبط با روز جهانی جهانگردی پاسخ می‌دهد درباره سهم گردشگری مذهبی از این روز، گفت: آمار گردشگران مذهبی در ایران با توجه به سفر یک و نیم میلیون عراقی در دو سال گذشته به ایران قابل توجه است، ولی پراکندگی این حوزه به حدی است که ساماندهی این گردگشران ۱۲ تا ۱۶ ماه طول کشید و اکنون در آستانه استقرار دفاتر فعال در این حوزه هستیم. متاسفانه تحولات داخل عراق فعالیت‌های گردشگری مذهبی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این همه در نمایشگاه گردشگری که امسال به مناسبت روز جهانی جهانگردی برگزار می‌شود به این موضوع نیز پرداخته شده است.

وی اضافه کرد: گردشگری مذهبی در بخش‌های مختلفی از کشور مورد توجه است، برای همین جمع کردن آنها زیر یک سقف آسان نیست، چون دیدگاه‌های متفاوت مدیریتی در گردشگری زیارتی وجود دارد که به آن اسیب نیز زده است.

رحمانی‌موحد ادامه داد: ما با گروه‌های فعالی در گردشگری زیارتی مواجهیم که بدون داشتن مسؤولیت اجتماعی و قانونی، تور تشکیل می‌دهند؛ درحالی که اینها باید مسؤولیت حرفه‌ای داشته باشند. تلاش می‌کنیم آن‌ها را ساماندهی کنیم و گردشگران مذهبی را به سمت دفاتر مجاز هدایت کنیم تا نسبت به حقوق آنها پاسخگو باشیم.

او همچنین درباره گردشگری حلال و تاکید رییس‌جمهور در این‌باره گفت: خوشبختانه در سازمان کنفرانس اسلامی استانداردها و کدهای گردشگری حلال تعریف شده است، البته برخی کشورها برای خودشان نشان‌های متفاوت و برندهایی را طراحی کرده بودند که قطعا در این شرایط پیوستن به یک سیستم واحد سخت است، اما براساس توافق سازمان کنفرانس اسلامی قرار است نشان گردشگری حلال از سوی این سازمان صادر شود.

وی بیان کرد: ما در همایش‌هایی که نیمه دوم امسال برگزار می‌شود، نظرات فقهی و دینی جذب شده را درباره‌ی گردشگری بیان خواهیم کرد تا در قالب یک پیکره و ذهن متمرکز به این نوع گردشگری بپردازیم.

درباره تخلفات سمگا نیز من در جایگاه قضاوت نیستم

در ادامه این نشست سوالی درباره‌ی همکاری‌های سازمان میراث فرهنگی با سمگا (گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری) که در دولت قبل مورد حمایت واقع شده بود و تخلفاتی داشت‌، پرسیده شد که رحمانی‌موحد در پاسخ به آن گفت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری چه قراردادی با سمگا دارد؟ اگر سوالی در این‌باره دارید از آنها باید بپرسید درباره تخلفات آنها نیز من در جایگاه قضاوت نیستم این اصلا حوزه ما نیست که به آن ورود کنیم.

گردشگری ریلی را نمی‌توان تحمیل کرد

معاون گردشگری درباره همکاری‌ها با شرکت حمل ونقل ریلی با توجه به اعلام آمادگی آن‌ها برای برقراری گردشگری ریلی و از طرف دیگر مطرح شدن این موضوع از سوی فعالان گردشگری که اجرای این طرح صرفه اقتصادی ندارد‌، اظهار کرد: این بستر فراهم شده است، اما سوال من این است که ما باید چه کار کنیم؟ آیا باید تسهیلات ویژه بگذاریم؟ اگر از نظر دفاتر گردشگری این نوع از فعالیت صرفه اقتصادی ندارد، ما که نمی‌توانیم تحمیل کنیم.

وی ادامه داد: خاطرم است ۲۵ سال پیش قرار بود تاکسی‌های تهران بنز شوند، یک خبر در روزنامه منتشر شد با این تیتر «مستضعفانِ بنزسوار» بعد از آن مدیر پروژه، پرونده را بست. حالا این قطارها چنین وضعی دارند. موضوع آن باید در جامعه نهادینه شود. اتفاقا نخستین جلسه درباره قطارهای گردشگری را ما در همین معاونت گذاشتیم و از همه مسؤولان مرتبط دعوت کردیم و تمام جزئیات مشخص شد حالا هم که بستر آماده است هیچ مشکلی نیست هرشخصی که آمادگی لازم را داشته باشد می‌تواند وارد عمل شود.

رحمانی‌موحد همچنین درباره تکلیف دو هزار خودروی گردشگری که از هیات دولت درخواست شده بود ورود آنها به کشور تسهیل شود،‌ اظهار کرد: اقدامات لازم از طرف سازمان ما انجام شده است و باید موضوع در وزارت صنعت‌،معدن و تجارت تعیین تکلیف شود.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.