خانه‌ ثبت‌ملی ۱۳۵ ساله در آتش سوخت

خانه‌ی تاریخی «محمدی»، یکی از سه بنای ثبت‌ملی شده‌ سیمین شهرِ استان گلستان بامداد جمعه (۲۷ شهریور) در آتش سوخت.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا‌، این خانه تاریخی ثبت‌ملی شده که قبل از این بخش‌هایی از آن ریزش کرده بود‌ و با وجود اصرار‌های مالک خانه به میراث فرهنگی استان، هیچ تلاشی برای مرمت آن انجام نشده بود‌، بامداد جمعه به علت احتمالی اتصال برق‌، به طور کامل در آتش سوخت.

ستاره حجتی، یکی از دوستداران میراث فرهنگی استان گلستان در این زمینه به خبرنگار ایسنا توضیح داد: آتش‌سوزی ابتدایی خانه که احتمالا به دلیل اتصالی در برق رخ داده بود بسیار کوچک بود، اما پس از این‌که ماشین آتش‌نشانی برای پر کردن دوباره‌ی مخزن آب ماشین برمی‌گردد، بار دیگر شعله‌های آتش افروخته می‌شود و خانه این‌بار به طور کامل در آتش می‌سوزد.

او بیان کرد: قبل از آتش‌سوزی و زمانی که بخشی از خانه ریزش کرده بود، مالک خانه به دلیل علاقه‌ای که به این بنا به عنوان تنها یادگار خانوادگی خود داشت، چند بار از میراث فرهنگی خواسته بود برای مرمت آن کاری انجام دهد، اما میراث فرهنگی اعلام کرده بود بودجه‌ای برای این کار ندارد و به مالک هم اجازه دست زدن و تعمیر بخش‌های ریخته شده را نمی‌داده است.

محمدی

حجتی با بیان اینکه چند روز گذشته طوفان چند بار سیمین شهر را تهدید کرده بود،‌ اظهار کرد: این شهر فقط سه خانه تاریخی «محمدی»، «عظیمی» و «بشارتی» را به عنوان آثار ثبت‌ملی شده در فهرست آثار ملی دارد که متاسفانه خانه‌ی «بشارتی» مدتی پیش ریزش کرده و به طور کامل تخریب شد. خانه محمدی نیز بامداد جمعه به طور کامل در آتش سوخت و اکنون این شهر فقط خانه تاریخی «عظیمی» را به عنوان تنها اثر ثبت‌ملی شده در فهرست آثار ملی دارد که آن هم وضعیت مناسبی ندارد.

این کارشناس مرمت آثار تاریخی با بیان این‌که خانه‌های ثبت‌ملی شده‌ی سیمین‌شهر استان گلستان عمری بیش از ۱۰۰ سال دارند، افزود: خانه‌ «محمدی» ۱۳۵ سال قدمت داشت و سبک معماری این خانه و هر دو بنای تاریخی دیگر تلفیقی از معماری روس و آذری است، همچنین براساس برخی شواهد در بسیاری از خانه‌های منطقه‌ی سیمین‌شهر در زمان ساخت، از آجرهای دیوار تاریخی گرگان استفاده شده

است.

ابراهیم کریمی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان نیز درباره‌ی این آتش سوزی به خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا گفت: امروز (شنبه ۲۸ شهریور) ملاقاتی با چند نفر از وراث این خانه‌ی تاریخی ثبت‌ملی شده داشتم که آن‌ها معتقد بودند این آتش‌سوزی عمدی بوده است. آن‌ها چند نفر از وراث دیگر را در این کار متهم دانستند.

خانه محمدی

او با اشاره به حضورش در این اداره کل از حدود ۵ ماه پیش، افزود: براساس صحبت‌های وارثان و با توجه به این‌که میراث فرهنگی استان به مالکان اجازه‌ی تخریب بنا را نمی‌داده است، به احتمال زیاد چند نفر از وراث دست به آتش‌سوزی این بنای تاریخی زده‌اند.

وی تاکید کرد: وراثی که امروز با آن‌ها ملاقات داشتند، نسبت به این اتفاق شاکی بودند و از ما درخواست پیگیری داشتند.

او ادامه داد: با این وجود علت اصلی این آتش‌ سوزی باید پس از تنظیم گزارش آتش نشانی مشخص شود، پس از آن اگر مشخص شد عمدی در کار بوده است، پیگیری حقوقی انجام می‌شود.

کریمی درباره‌ی بی‌توجهی این اداره کل برای مرمت این بنای تاریخی ثبت‌ملی شده پس از درخواست‌های مکرر مالک بنا، اظهار کرد: با توجه به بحث‌ها و اختلاف‌نظر وارثان این خانه‌ی تاریخی، امکان ورود پیدا کردن به این بنا را نداشتیم. باید صبر می‌کردیم تا مالکانْ خود به نتیجه برسند، پس از آن می‌توانستیم برای مرمت و ساماندهی این بنای تاریخی ثبت‌ملی شده وارد شویم. چون در چنین شرایطی با دو نظر متفاوت مواجه بودیم، حتی نامه‌هایی از وراث داشتیم که مخالفت خود را برای ورود و مرمت این بنا اعلام می‌کردند.

گلستان

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.