امروز گردشگری باید به یک صنعت تبدیل شود

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان گفت: امروزه ضرورت دارد که گردشگری به یک صنعت تبدیل شود تا بتواند گره ای از مشکلات خود بگشاید و با رسیدن به مرحله سودآوری در کشور فعال و جاذب عمل کند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه؛ سعید شیرکوند در نشست با سرمایه گذاران و فعالان بخش صنعت گردشگری استان کرمانشاه، بر اهمیت ویژه این صنعت در اشتغال زایی و توسعه تاکید کرد و گفت: اهمیت سرمایه گذاری در بخش گردشگری طی سالیان متمادی مورد غفلت قرار گرفته است، اما با روی کار آمدن دولت تدبیر وامید به این بخش به عنوان منبع افزایش توسعه ملی توجه بیشتری شد.
وی از این بخش به عنوان یکی از صنایع مهم اقتصادی که از آن با فرآیند تعریف شده بنگاه اقتصادی فعال از تولید تا عرضه با سرمایه گذاری سودآور یاد کرد و گفت: برخی غفلت ها در این فرآیند بر اثر عوامل فرهنگی است که در گذشته از آن تعبیر به گردشگری هنجارگریز وهنجار ستیز که با فرهنگ ما در تعارض است می شد و عملا کشوررادر استفاده بخشی از ظرفیت های اقتصاد محروم کرد در حالی که پتانسیل گردشگری در بخشهای فرهنگی، ورزشی طبیعت و سلامت مغایرتی با ارزش های اسلامی ندارد و حتی می تواند به توسعه اقتصادی کشور کمک کند.
وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور در اکثر سفرهایش به استانها بر بخش استفاده از ظرفیت های گردشگری و اشتغال زایی تاکید دارد ابراز داشت: امروزه ضرورت دارد که گردشگری به یک صنعت تبدیل شود تا بتواند گره ای از مشکلات خود بگشاید و با رسیدن به مرحله سودآوری در کشور فعال و جاذب عمل کند.
شیرکوند از گردشگری به عنوان یک صنعت نوپا یاد کرد و افزود: این صنعت طبق آمارهای سال ۲۰۱۴ در حدود یک میلیارد و۲۰۰ میلیون نفر درتعریف سازمان بین المللی گردشگر در دنیا داشته اند که هزارو۴۰۰ میلیارد دلار درآمد از آن حاصل شده است اما در مقابل سهم وظرفیت کشور ما اندک بوده که قابل ذکر نیست درحالی که جایگاه بزرگی در شاخص های گردشگری دارد.
وی  با تاکید به اینکه صنعت گردشگری نیاز به زیرساخت و برنامه ریزی دارد گفت: اولین زیرساخت مورد نیاز فرهنگی است، باید نگاه به گردشگری متحول شود و با بهره مندی از نیروهای خدماتی وهتل داری درجهت ارتقا فرهنگی مساعدت و همکاری شود.
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کشور افزود: برخی شهرداری ها در استانهای مختلف نگاه خوبی به این صنعت داشته اند وسایر شهرداری استانها نیز می توانند به جای احداث پارکها ومراکز عمومی که تعداد آن بی شمار است، هتل و مجتمع های خدماتی بین راهی احداث کنند وپس از رسیدن به مرحله بهره برداری با عقد تفاهم نامه ها به سهم خود در این زمینه ورود پیدا کنند وفعالیت داشته باشند.
وی گفت: بانکها ۲۲ درصد به سرمایه گذاران سود می دهند و وقتی از آنها تسهیلات بانکی می خواهیم باید از بودجه عمومی یارانه تامین شود که برای این موضوع، صندوق توسعه ملی با همه مشکلات دولت در حال چاره اندیشی است.
شیرکوند با بیان اینکه بخشی از زیرساخت های اقتصادی را باید دولت ایجاد کند اظهار داشت: به عنوان شخصی بی طرف که به این دولت نمره قبولی می دهم باید بگویم ما وارث اقتصادی هستیم که با ۴۰ متر زیر آب آن را تحویل گرفتیم که با تدبیرهای اتخاذ شده در حال حاظر تنها ۱۰ متر آن زیر آب است که باید برای بهره از آن تلاش بیشتری شود.
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه در سال ۹۰ صادرات نفت روزانه ۲ میلیون و۴۰۰ هزار بشکه با حدود قیمت ۱۰۰ دلار بود، افزود: این درآمد صرف بودجه های عمرانی وجاری شده و در سال ۹۴ صادرات نفت به یک میلیون و۵۰ دلار بشکه رسید که دست دولت در پرداخت بسیاری از هزینه ها تهی شد.
وی تصریح کرد: ما وارث سیستم بانکی هستیم که به نوع دقیق کلمه خود شخم زده شده است و بر اساس آمارهای سیستم بانکی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان معوقه و سر رسید وجود دارد یعنی ۳۰۰ میلیارد تسهیلات بیرون از بانکها وجود دارد.
شیرکوند با بیان اینکه دولت قبل از سال ۹۳ از صندوق توسعه ملی ریال نمی توانست در بخش گردشگری استفاده کند ابراز داشت: در سال گذشته از تسهیلات ریالی صندوق ملی توانستیم ۲۵ درصد در بخش گردشگری جذب کنیم در حالی که قبلا برای آن از دلار استفاده می شد و تنها بخش صنعت و کشاورزی از ریالی صندوق ملی استفاده می کردند.
وی  تصریح کرد: بانکها مجاز هستند پروژه ها را بررسی و ارزیابی کنند و با ارسال گزارش به صندوق توسعه ملی مراحل دیگر آن را طی کنند و صندوق توسعه ملی هزینه خود را هر چه باشد بعدها دریافت می کند.
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با تاکید بر اینکه پروژه های بالای ۶۰ درصد می توانند از صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کنند افزود: این موضوع هفته گذشته در دولت تصویب مجدد شده است و موسساتی که تسهیلات گرفته اند بعد از موفقیت و بهره برداری ۶ تا ۸ درصد سود بانکی از سوی سازمان به عنوان کمک یارانه به آنها تخصیص داده می شود.

منبع:میراث آریا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.