کاپادوکیا، جلوه گر زیباترین ادغام تاریخ و طبیعت

کاپادوکیا (Kapadoukia) یکی از عجیب ترین و زیباترین شهرهای صخره ای جهان است که در نزدیکی قونیه و در استان نوشهیر ترکیه قرار دارد. این شهر یکی از ۳ شهر صخره ای جهان است که از نظر ادغام طبیعت و تاریخ، زیباترین نقطه جهان محسوب می شود.

نام قدیمی و پارسی این سرزمین “کاپادوسیه” (Cappadocia) به معنای سرزمین اسب های زیبا می باشد.

فعالیت های آتشفشانی کوه های این منطقه و خروج گدازه های آتشفشانی موجب شده است تا یکی از زیباترین مناطق دنیا به وجود بیاید. این سنگ های آتشفشانی پس از خروج از دهانه آتشفشان نرم و قابل انعطاف هستند اما وقتی در مجاورت هوای آزاد قرار می گیرند، سفت و سخت شده و به یک سنگ بسیار مقاوم تبدیل می شوند که جزو مصالح ساختمانی در منطقه کاپادوکیای ترکیه به حساب می آید.

یکی از ویژگی های کاپادوکیا خانه های لانه کبوتری سنتی حجاری شده در بین سنگ های کاپادوکیا است که گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند. این خانه ها در قرن ۱۹ از سنگ های بریده شده، تخته سنگ ها و یا کناره ها ساخته شده است. سنگ تنها مصالح معماری منطقه است و با توجه به فراوانی مصالح مورد استفاده و حجاری آسان آن ها، صنعت سنگ کاری مخصوص در منطقه توسعه یافته و به عنوان یک معماری سنتی در آمده است. هم هال و هم درب خانه ها چوبی است. قسمت بالای دربها با نقوش گل های پیچک تزیین یافته است. بخشی از خانه های لانه کبوتری که از نظر هنر نقاشی اسلامی بسیار مهم است به عنوان کلیسا و یا عبادتگاه ساخته شده است. سطح خانه های لانه کبوتری از طرف هنرمندان محلی با کتیبه هایی تزئین یافته است. برخی با نقاشی های زیبایی از مسیح و نشانه های مسیحیت، بازمانده از مسیحیانی که در سال های ظهور مسیح و پس از آن، از ترس تهاجم سربازان رومی به آنجا پناه برده اند.

Kapadokia (5)

کاپادوکیا به دلیل موقعیتش در طول تاریخ یکی از نقاط استراتزیک و مهم در سرزمین ترکیه کنونی بوده است. مسیرهای تجاری مهم از جمله جاده ابریشم از این نقطه عبور می کردند. به دلیل فعالیت های تجاری این منطقه در طول تاریخ مرتبا مورد تاراج و یورش قرار می گرفته است. بنابراین ساکنین این منطقه برای محافظت از خود در برابر این حملات به غارها پناه بردند.

یکی از بخش های شگفت انگیز کاپادوکیا، شهر زیر زمینی دِرینکویو است که می توان تاریخ آیین زرتشت، ایران باستان و پیروان اهورامزدا را در آنجا یافت. درینکویو به معنی چاه عمیق است. این شهر زیرزمینی بر اثر یک رویداد ساده کشف شد. در سال ۱۹۶۳ کارگرانی که برای ایجاد ساختمانی به کندن زمین مشغول بودند، ناگهان با چاه یا تونل ژرفی درون زمین روبرو شدند. پژوهش های بعدی کشف یک شهر زیرزمینی از دوران کهن را خبر داد که با آثار و نشانه هایی از آیین زرتشت، با نمادهایی از اهورامزدا، زرتشت، فروهر و اسب های پارسی تزیین یافته است.

Kapadokia (12)

Kapadokia (11)

Kapadokia (9)

در حال حاضر شهر کاپادوکیا یکی از معروف ترین و زیباترین مکان های گردشگری است که امکانات مختلفی را برای بازدیدکنندگان خود فراهم می کند. یکی از این موارد، اقامت در هتل های صخره ای است که با کیفیت عالی خود، مکانی مدرن و در عین حال طبیعی را برای مسافران ارائه می دهد. در سفر به کاپادوکیا پیشنهاد می کنیم که حتما گشت با بالن بر فراز این شهر را تجربه کنید. در این تجربه منحصر به فرد می توانید داخل بالن های هوای گرم به همراه کبوتران نظاره گر کلیساهای مجلل و ستون های دودکش های پریان که در اشکال اهرام، مخروط ها و قارچ ها و کلاه های مختلف می باشند، نیز باشید.

کاپادوکیا در سال ۱۹۸۵ با شماره ثبت ۳۵۷ به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو در ترکیه به ثبت رسیده است.

Kapadokia (4)

Kapadokia (7)

Kapadokia (6)

Kapadokia (2)

Kapadokia (3)

Kapadokia (1)

Kapadokia (8)

Kapadokia (10)

Kapadokia (1)

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.