شیرکوند: گردشگری فرصتی برای توسعه اقتصادی کشور است

معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری گفت: گردشگری فرصتی است که می توان با استفاده از آن اقتصاد کشور را توسعه داد و زمینه اشتغالزایی و کسب درآمد بیشتر را برای مردم فراهم کرد.

سعید شیرکوند شامگاه دوشنبه، نهم شهریور، در مراسم آغاز به کار دهمین دوره جشنواره آش ایرانی و نخستین دوره جشنواره غذاهای کشورهای اکو در زنجان افزود: در دهه های اخیر اقتصاد جهانی صنعت گردشگری رشد بسیار فزاینده ای داشته است.

وی یادآورشد: طی ۵۰ سال گذشته رشد گردشگری اعجاب آور بوده و بیش از سایر حوزه ها توسعه یافته است.

شیرکوند اظهار کرد: بشر امروز انسان ثروتمندی است و به سبب توسعه تکنولوژی و رشد صنعت در تمام حوزه ها، میزان نیاز به انسان به عنوان نیروی یدی کاهش و مدت زمان فراغت انسان افزایش یافته است.

معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بشر در این شرایط سرمایه خود را صرف گشت و گذار و در نهایت گردشگری می کند و از این رو فرصتی برای توسعه گردشگری در جهان یافت شده است.

وی خاطرنشان کرد: پس از دو جنگ جهانی خونین که منجر به کشتار میلیون ها انسان بی گناه شد، بشر متوجه شد که دلیلی برای جنگ و خصومت نیست و می توان با صلح و سازش به بهره برداری از زیبایی های جهان پرداخت.

شیرکوند با بیان اینکه حضور یک شخص در هر مکانی موجب تعلق خاطر وی به آن محل می شود، ادامه داد: زمانی که فرد نسبت به مکانی تعلق خاطر پیدا کرد نسبت به وضعیت آن حساس می شود و آن را بخشی از سرزمین خود می پندارد.

معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: گردشگری امروز در روابط میان انسان ها نقش تاثیرگذاری دارد.

وی تاکید کرد: به صنعت گردشگری در ایران آن گونه که باید و شاید توجه و در مجموع به این حوزه به عنوان صنعت نگریسته نشده است.

شیرکوند افزود: یکی از دلایل نپرداختن به صنعت گردشگری، استقناع کشور به درآمدهای نفتی است که به عنوان یک درآمد پایدار به آن نگریسته شده است.

معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: به دلیل توجه به درآمدهای نفتی، به بسیاری از زیرساخت های موجود در کشور توجه نشده است.

وی یادآورشد: در ایران به دلیل اتکا به درآمدهای نفتی به بسیاری از حوزه های درآمد از جمله مالیات و گردشگری توجه نشده است در حالی که ستون فقرات اقتصاد تمام کشورها مالیات است.

شیرکوند با بیان اینکه همین اتکا به درآمدهای نفتی منجر به ایجاد نگرش تفننی بودن گردشگری و تعبیر آن به جابجایی افراد شده است، اظهار کرد: باید متوجه بود که گردشگری تفنن و جابجایی افراد نیست، بلکه فرصتی است که می توان با استفاده از آن اقتصاد کشور را توسعه داد و زمینه اشتغالزایی و کسب درآمد بیشتر را برای مردم فراهم کرد.

معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بخشی از این نگرش به باور ذهنی مردم مبنی بر اینکه گردشگری لهو و لعب است بر می گردد، در حالی که در ادبیات این صنعت، حوزه های مختلفی همچون گردشگری درمان، زیارتی، اقتصادی و تجاری دیده می شود.

وی با تاکید بر اینکه خودمان را از منافع این صنعت تا کنون محروم کرده ایم، خاطر نشان کرد: از دو سال گذشته دولت توجهی جدی به این حوزه پیدا کرده و شخص رییس جمهوری در تمام سفرهای استانی خود توسعه گردشگری را مورد تاکید قرار داده است.

شیرکوند ادامه داد: رییس جمهوری سازمان میراث فرهنگی را نیز مکلف به توسعه و احیای گردشگری در کشور کرده است.

معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: طی دو سال گذشته گردشگران خارجی بسیاری وارد ایران شده اند و تا کنون هیچ نوع تخلف و هنجارشکنی از آنان گزارش و یا مشاهده نشده است.

وی بر لزوم توجه به توسعه صنعت گردشگری در کشور تاکید کرد و افزود: به یقین گردشگری که به ایران وارد می شود، قصد خرید سوغاتی، استفاده از هتل ها و غذاهای موجود را دارد و این موضوع می تواند منجر به رونق صنایع دستی، صنعت غذا و هتل های کشور شود.

شیرکوند تصریح کرد: موضوع ناشایستی است که ایران در زمره ۱۲ کشور نخست جهان در زمینه ثبت آثار گردشگری و دارای آثار زیبای خدادادی و تاریخی بسیاری باشد اما نتواند آن را به دیگران نمایش دهد.

وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب، اقتصاد ریاضتی و انزوا گرا نیست و به یقین اقتصادی قدرتمند می شود که بر بنیان های داخلی تکیه کند و بتواند آنها را به بهره برداری برساند.

شیرکوند نماد بارز مقاومت را مذاکرات هسته ای تیم ایران در مقابل شش کشور قدرتمند جهان برشمرد و افزود: همین مقاومت موجب شد که وزاری خارجه این شش کشور ۱۱ روز در مقابل تیم ایران پشت میز مذاکره بنشینند و جرات ترک میز را نداشته باشند.

معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اقتصاد مد نظر رهبری برای قوی تر شدن و حضور در عرصه های جهانی است و باید برای تحقق آن به توانمندی های داخلی توجه کرد.

دهمین دوره جشنواره آش ایرانی و نخستین دوره جشنواره غذاهای کشورهای عضو اکو – جاده ابریشم از ۹ تا ۱۳شهریور جاری در زنجان برگزار می شود.

برای برگزاری جشنواره آش ایرانی مجموعه تفریحی گاوازنگ و برای برگزاری جشنواره غذاهای کشورهای عضو اکو محل کارخانه کبریت سازی سابق زنجان در نظر گرفته شده است.

در حاشیه این دو جشنواره شب های فرهنگی استان ها و نمایشگاه سراسری صنایع دستی با حضور ۳۱ استان برگزار می شود و رقص های سنتی و آیین های بومی استان ها به نمایش در می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.