راه‌اندازی بازارچه دائمی صنایع‌دستی در تبریز

رئیس فراکسیون صنایع دستی و گردشگری مجلس شورای اسلامی از راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی در تبریز در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمد اسماعیل سعیدی در آیین افتتاح ششمین بازارچه سراسری صنایع دستی تبریز با اعلام این خبر افزود: از معاون محترم استاندار آذربایجان شرقی قول گرفته‌ایم که هرچه سریع‌تر مجموعه‌ای را برای راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی اختصاص دهند.

وی تصریح کرد: وجود هشتاد رشته فعال صنایع‌دستی در آذربایجان شرقی، راه‌اندازی بازارچه دائمی را ضروری می‌کند تا بتواند این هنر صنعت استان را جایگاه شایسته و مورد انتظارش برساند.

سعیدی با بیان اینکه جای خالی فراکسیون صنایع دستی طی ۳۰ سال اخیر در مجلس احساس می‌شد، اظهار کرد: با تشکیل این فراکسیون، تصمیم داریم قدمی در جهت تقویت و حمایت از صنایع‌دستی برداریم و مشکلاتی را که متوجه این بخش است کمرنگ کنیم.

نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس اظهار امیدواری کرد، ششمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی بتواند گام موثری در توسعه صنایع دستی به عنوان بخش مهمی از اقتصاد کشور بردارد.

سعیدی گفت: اگر به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی هستیم، باید توجه بیشتری را به صنایع دستی معطوف کنیم؛ چرا که فناوری و مواد اولیه صنایع‌دستی داخل کشور بوده و در این زمینه خودکفایی داریم.

به گزارش ایسنا، بهمن نامور مطلق در آیین گشایش ششمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی در تبریز گفت: برندسازی برای صنایع‌دستی کشور یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های کنونی است که عدم توجه به این مهم مساوی با عدم داشتن توانایی لازم برای حضور در بازارهای جهانی و رشد و توسعه اقتصاد داخلی کشور خواهد بود.

او با تاکید بر لزوم افزایش توجه به خلاقیت و نوآوری در خلق صنایع‌دستی اظهار کرد: صنایع دستی نقش مهمی در تمرکززدایی و ایجاد اشتغال پایدار در شهرها ایفا می‌کند و به جرات می‌توان گفت که تبلور بارز اقتصاد مقاومتی هستند.

به گفته وی، حجم تولیدات صنایع‌دستی در کشور فراتر از حد انتظار است، اما در زمینه بازاریابی و صادرات مشکلاتی وجود دارد که نیازمند اتخاذ تدابیر مناسب و عملیاتی از سوی مسئولان مربوطه است.

معاون صنایع‌دستی افزود: استان آذربایجان شرقی و به ویژه شهر تبریز در طول ۵۰۰ سال اخیر، همواره اولین یا دومین شهر مطرح کشور در زمینه هنر و صنایع دستی و سایر زمینه‌ها بوده است. شهر تبریز با جایگاه واقعی خود در زمینه هنر و صنایع دستی فاصله دارد که باید با ایجاد هم‌افزایی هرچه بیشتر در بین سازمان‌ها و نهادهای مربوطه و کمک خود مردم، این شهر را به جایگاه واقعی خود برسانیم.

نامورمطلق با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی در حوزه بافت فرش گفت: قدمت صنعت و هنر فرش تبریز باعث شد که تمامی مردم دنیا، بار دیگر تبریز را با یکی از هنرها و صنایع‌دستی خود یعنی فرش بشناسند.

این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: با توجه به اینکه کارهای بسیار ارزشمندی در حوزه صنایع‌دستی در آذربایجان شرقی انجام می‌شود، می‌بایست توجه بیشتری به تبلیغات و برندسازی این محصولات صورت گیرد.

وی استفاده از نمادها و محصولات صنایع دستی و فرهنگی در مبادی ورودی شهر تبریز و تمامی شهرستان‌های استان را در راستای آشنایی هرچه بیشتر مسافران با فرهنگ و هنر این استان موثر دانست.

نامورمطلق با اشاره به ویژگی‌های شهر خلاق گفت: اگر تبریز می‌خواهد شهری خلاق باشد باید یک شهر مولف باشد نه مقلد و تمامی شهرستان‌ها نیز باید شاخصه‌هایی برای دستیابی به این مهم داشته باشند.

وی با بیان اینکه خلاقیت‌ها باید در شهر نمود عینی داشته باشد افزود: شهر خلاق، محصول دوره نرم‌افزاری تاریخ بشر و نقطه نهایی توسعه یک شهر است.

حضور ۳۰۰ هنرمند کشور در نمایشگاه صنایع دستی تبریز

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در ادامه آیین گشایش ششمین نمایشگاه صنایع دستی تبریز از حضور ۳۰۰ هنرمند از سراسر کشور در قالب ۲۴۰ غرفه در ششمین نمایشگاه صنایع دستی تبریز خبر داد.

فرزین حق‌پرست گفت: در این نمایشگاه، میزبان ۳۰۰ هنرمند از سراسر کشور در قالب ۲۴۰ غرفه در سطح نمایشگاه هستیم.

او از مشارکت ۳۰ استان کشور و ۱۷ شهرستان استان آذربایجان‌شرقی خبر داد و افزود: امیدواریم شاهد برگزاری نمایشگاهی پویا و پرمحتوا همراه با دستاوردهایی مثبت برای جامعه‌ی هنری کشور و استان باشیم.

وی ادامه داد: صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، علاوه بر داشتن مفاهیم غنی و تکنیک‌های ناب و زیبایی منحصر به فرد، به سبب وسعت و تنوع اقلیمی و فرهنگی از تنوع و تکثر بالایی برخوردار بوده و ایران را از لحاظ کمی و کیفی همواره در زمره‌ی کشورهای شاخص صنایع دستی جهان قرار داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با اشاره به وجود نزدیک به ۳۰۰ رشته و زیر رشته در حوزه صنایع‌دستی کشور، یادآور شد: وجود بیش از ۸۰ رشته‌ صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در استان از جمله قالیبافی، ورنی‌بافی، نگارگری، سفال و سرامیک، چاپ باتیک، حکاکی روی نقره و منبت چوب حکایت از مردمی هنرمند، خوش‌ذوق و سختکوش دارد.

وی ثبت صنعت فرش تبریز را به عنوان اولین نشان مایه هنر این استان نقطه‌ی عطفی در حوزه‌ی صنایع‌دستی استان دانست و سفالگری، حکاکی روی نقره و منبت چوب را به عنوان دیگر نشان‌مایه‌ها و برندهای صنایع دستی استان در کشور و جهان ذکر کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی در پایان شکل‌گیری مکاتب نگارگری اول و دوم در تبریز، آوازه جهانی قالی‌های تبریز و هریس و کاشی‌کاری‌های بی‌بدیل مسجد کبود تبریز را برگ‌های زرینی در تاریخ هنر ایران زمین عنوان کرد که با دستان توانمند هنرمندان این دیار رقم خورده‌اند.

بیش از ۶۰ هزار قالیباف در آذربایجان شرقی بیمه هستند

در ادامه آیین گشایش ششمین نمایشگاه صنایع دستی تبریز، معاون عمرانی استانداری آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰ هزار قالیباف در استان، بیمه شده‌ی تامین اجتماعی هستند و بیش از ۱۰ درصد جمعیت استان از حوزه‌ی فرش امرار معاش می‌کنند.

محمدصادق پورمهدی ادامه داد: یکی از راه‌هایی که می‌توانیم در زمینه‌ی اقتصاد خودکفا شویم، صنایع دستی است.

او با بیان اینکه متاسفانه در زمینه‌ی حمایت، تولید و صادرات صنایع دستی غفلت کرده‌ایم و باید بیشتر به آن توجه کنیم، تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید طی دو سال اخیر سعی شده است موضوع صنایع دستی مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: در سایه‌ی تلاش های اخیر، تولید چاپ باتیک در دو سال اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و اکنون به کشورهای خارجی صادر می‌شود. در زمینه فرش با وجود اینکه انواع فرش ماشینی با طرح‌های مختلف وارد بازار شده ولی هیچ کدام به پای فرش دستباف تبریز نمی‌رسد.

معاون عمرانی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۶۰ هزار نفر بیمه شده‌ی تامین اجتماعی در زمینه‌ی فرش در استان داریم، اضافه کرد: با احتساب این که هر فرد بیمه شده، سرپرست یک خانواده ۴ نفری باشد، بیش از ۱۰ درصد جمعیت استان از حوزه‌ی فرش امرار معاش می‌کنند.

وی تولید را تنها بخشی از فرایند صنایع‌دستی دانست و گفت: باید در بسته بندی، بازاریابی و فروش هم فعالیت کنیم. باید با دیدی جامع به حوزه‌ی صنایع‌دستی نگریست چراکه اینها ترکیب و زنجیره است و نمی‌شود صنایع‌دستی را جدا از گردشگری در نظر گرفت بلکه همه‌ی این ها با هم هستند واگر به هم وصل شوند می توانیم اقتصاد خود را فعال و پویا کنیم.

معاون عمرانی استاندار در پایان ابراز امیدواری کرد: در سال همدلی و همزبانی بتوانیم در شکوفایی صنایع دستی و افزایش صادرات غیرنفتی و پیشبرد اهداف انقلاب موفق باشیم.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.