خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه تبریز یکی از تاثیرگذارترین محل ها بر امضا فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه بود.

این خانه مسکونی بعد از به توپ بستن مجلس در طی جنگ های ۱۱ ماهه تبریز علیه نیروهای دولتی محل تصمیمات مهم نهضت بود.

موقعیت خاص این خانه در جوار بازار تبریز و بافت اصلی شهر و علاقه مالکش حاج مهدی کوزه کنانی به آزادی وآزادی خواهی این خانه را بدل به محل رفت و آمد بزرگانی همچون ستارخان و باقرخان و دیگر مهره های اصلی جنبش مشروطه تبریز کرد.

خانه کوزه کنانی در سال ۱۲۴۷شمسی با معماری حاج ولی معمار ساکن روسیه برای ابوالمه ( حاج مهدی کوزه کنانی) با ویژگی های قاجاری و معماری ایرانی در ۱۳۰۰ متر مربع ساخته شد.

این خانه دوطبقه با حیاطی زیبا، شجر و حوضخانه یکی از نمونه های زیبا معماری متکی به رنگ و نور می باشد.

زیبایی های این خانه در کنار نقش تاریخی آن دو چندان می گردد.

از ویژگی های منحصر به فرد این خانه می توان به پنجره های ارسی تمام قد، درب های منبت کاری شده، غلام گردش، کلاه فرنگی و نورگیر اشاره کرد.

این بنا با مصالح سنگ و آجر وخشت ساخته شده است. طبقه اول با ۶ اتاق بوسیله غلام گردش و سرسرایی استوار بر ۴ ستون با سرستون های گچبری شده به طبقه دوم با طنبی بزرگ وسرسرا تزیین شده با شیشه های مشبک رنگی متصل گردیده است. در دو سوی سرسرا اتاق های گوشواره با سقف چوبی و تزیینات برجسته قرار دارد.   

تندیس های ستارخان، باقرخان، حسین خان باغبان، زینب پاشا، هوارد باسکرویل، علی مسیو، ثقه‌الاسلام و دیگر مشاهیر تبریز و سران مشروطه روح مشروطه خواهی را در این خانه زنده نگه داشته است.

در تالارهای مختلف اسناد تاریخی مربوط به انقلاب مشروطه، مهرهای مربوط به انقلاب مشروطه، دستگاه پلی کپی دستی، سلاح کمری ستارخان، وسایل شخصی سایر مشروطه خواهان و همچنین فرش مشروطه از دیگر آثار موجود در این مجموعه می‌باشد.

این خانه روبروی مسجد جامع و درغرب بازار سرپوشیده تبریز در محله راسته کوچه  سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۱۷۱ به ثبت ملی رسیده و در سال ۱۳۶۷ توسط سازمان میراث فرهنگی تملک شده است. پس از ایجاد تغییراتی در تالارها و اتاق ها در سال ۱۳۷۵ هجری شمسی  موزه مشروطه آغاز به کار کرد.

   

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.