قدم زدن بر فراز ابرها در جنگل ابر شاهرود

اگر می خواهید پیاده روی بر فراز ابرها را تجربه کنید و در میان انبوهی از رنگ قدم بزنید، سفر به جنگل ابر را به شما توصیه می کنیم.

Jangal-Abr-2 این جنگل طرب انگیز و زیبا قسمتی از جنگل های باستانی هیرکانی است. یکی از شاخصه های این جنگل واقع شدن در محلی است که از ضخامت کوه های البرز کاسته می شود و ابرهای گرفتار در پشت این دیواره از لا به لای دره ها به سمت جنوب سرازیر می شوند، چنان به نظر می رسد که اقیانوسی از ابر فضای این جنگل را فراگرفته است.

جنگل ابر به سه دلیل برای دنیا اهمیت دارد:

قسمتی از جنگل‌های باستانی هیرکانی است و گیاهان دارویی کم‌نظیری دارد.

اکوتن این ناحیه دارای اهمیت است؛ یعنی مرز میان‌بند بین دو اکوسیستم منطقه نیمه بیابانی و جنگلی است. به‌طوریکه می‌توان در جنگل‌های این ناحیه درختان سوزنی‌برگ را در کنار درختان پهن‌برگ دید که این امر در گونه‌های جانوری هم تاثیرگذار بوده است.

جغرافیای خاص منطقه که دو منطقه کم ارتفاع و بلند را در کنار هم قرار داده است دارای اهمیت است؛ به‌طوری که شاهد تشکیل اقیانوس ابر در این منطقه هستیم که پدیده کم‌نظیری در دنیا محسوب می‌شود.

افزون بر زیبایی طبیعی، مشخصات کم‌نظیری مانند وجود گونه‌های متفاوت گیاهان چوبی به همراه گونه‌های گیاهی بسیار نادری مانند راش، بلوط، توسکا، نارون، گیلاس وحشی، بارانک، سرخدار، نمدار و مانند آن‌ها این قابلیت را پدید آورده که این اراضی همچون موزه‌ای زنده برای جذب گردشگران داخلی و خارجی مورد استفاده قرار بگیرد. بخشی از گردشگران خارجی این منطقه، گیاه‌شناسانی هستند که برای دیدن گونه‌های نادر گیاهی موجود در جنگل‌های هیرکانی به ایران می‌آیند و دسته دوم، گردشگران عمومی هستند که اغلب از کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه می‌آیند.

جنگل ابر درمحلی واقع است که از ضخامت کوه‌های البرز کاسته می‌شود و ابرهای گرفتار در پشت این دیواره از لابه‌لای دره‌ها به سمت جنوب سرازیر می‌شوند؛ به همین خاطر تقریباً از بعدازظهر تا نیمه‌های شب با سرد شدن هوا چنان می‌نماید که جنگل به روی ابرها سوار شده است. مجاورت دو ناحیه کم فشار و پرفشار (دشت گرگان و منطقه ابر) باعث شده هر وقت زمین انرژی می‌گیرد ابرها جابه‌جا شوند و به‌نظر برسد که ابرها از آسمان به زمین می‌آیند.

413513

1414332940_irantraveller-abr-jungle8

حتما بسیار مشتاق هستید که بدانید این جنگل در کجا قرار دارد؟ این جنگل زیبا در چهل و پنج کیلومتری شمال شرقی شاهرود و در مسیر جاده شاهرود به آزادشهر (استان گلستان) قرار دارد.

13900807113546_PhotoL

64784647821775727734

 

 

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

2 Comments

  1. جنگل ابر در مسیر شاهرود به جاده ازادشهر ( استان گلستان ) قرار دارد لطفا تصحیح فرمایید.

  2. مهدی توکلی -جنگل ابر در مسیر شاهرود به جاده ازادشهر ( استان گلستان ) قرار دارد لطفا تصحیح فرمایید.

    جنگل ابر جاذبه های زیادی از نظر گردشگری و اکوسیستم دارا می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.