افزایش سهمیه حج واجب از سال آینده

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت از افزایش سهمیه حج واجب ایران و بازگشت ۲۰ درصد سهمیه از دست رفته‌، از سال آینده خبر داد.

اوحدی درباره بازگشت ۲۰ درصد سهمیه حج تمتع که در سه سال گذشته کسر شده بود، گفت: پروژه بزرگ مسجد الحرام طرح سه ساله‌ای بود که در زمان اجرای آن ظرفیت مطاف از ۴۸ هزار نفر در ساعت به ۳۹ هزار نفر در ساعت رسید. بنابراین سازمان کنفرانس اسلامی از سهمیه همه کشورها ۲۰ درصد کم کرد. امسال آخرین سال اجرای این طرح است و امیدواریم همانطور که وعده داده‌اند شاهد برگشت سهمیه‌های کسر شده باشیم و این صف طویل حج تمتع را کاهش دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه تا امروز ۱۵ هزار زائر ایرانی در قالب ۵۲ پرواز به عربستان برای شرکت در مناسک حج اعزام شده‌اند، افزود: اولین گروه از زائران ایرانی روز گذشته ششم شهریورماه از مدینه به مکه عازم شد. براساس برنامه‌ریزی‌ها تا پایان اعزام حج ۲۲۲ پرواز از ۱۷ ایستگاه پروازی برای انتقال زائران انجام می‌شود.

اوحدی ادامه داد: امسال اعزام ۶۲ درصد زائران با پروازهای مستقیم مدینه بوده که حوادث جاده‌ای را کاهش خواهد داد و امنیت زائران را افزایش می‌دهد.

وی همچنین افزود: براساس توصیه مقام معظم رهبری طرح انطباق پزشکی به صورت صد درصد اجرا می‌شود و پزشکان زن نیز ۲۰ درصد افزایش خواهند داشت.

رئیس سازمان حج و زیارت سپس درباره میزان تاخیرهای پروازهای حج تمتع که از اول شهریور ماه آغاز شده است گفت: متوسط تاخیر پروازهای خارجی ۳۰ دقیقه است در حالی که معدل تاخیر پروازهای حج زیر ۱۰ دقیقه است.

وی در ادامه سخنانش به نوآوری‌هایی که امسال در پوشش زائران انجام شده است، اشاره کرد و افزود: چادرهای جدیدی برای اسکان جانبازان در منا استفاده می‌شود که تلاش می‌کنیم سایر زائران از این امکانات بهره‌مند شوند. حداقل ۱۵ درصد زائران امسال در این چادرهای جدید پوشش داده خواهند شد.

رئیس سازمان حج و زیارت به طراحی نرم افزاری برای کاهش و امداد تعداد گمشدگان اشاره کرد و افزود: در صحرای عرفات نیز پیشگیری‌هایی در بخش امور بهداشتی و خدمات رفاهی انجام شده است.

اوحدی سپس درباره حج پنج ستاره توضیح داد: چیزی به نام حج پنج ستاره نداریم. همانطور که مقام معظم رهبری می‌فرمایند حج سختی‌های خاص خود را دارد. با این حال بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت تلاش می‌کنند خدمات رفاهی مطلوبی را به زائران ارائه دهند.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.