یک گام کوچک تا لغو روادید با روسیه

مدیرکل کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور در وزارت امور خارجه اعلام کرد: فقط یک گام کوچک تا لغو روادید با روسیه مانده و به زودی یادداشت تفاهم لغو روادید با روسیه امضا می‌شود.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا‌، علی چگنی در نشست هم‌اندیشی تورگردانان با مقامات دولتی گفت: دولت روسیه باید طرح لغو روادید با ایران را به تصویب مجلس برساند‌، سپس به زودی یادداشت تفاهم در این‌باره امضا می‌شود.

او همچنین از برقراری روادید فرودگاهی برای اتباع عراقی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: قرار است روادید فرودگاهی در چند فرودگاه دیگر کشور راه‌اندازی شود، بنابراین به زودی جامعه تورگردانان از چندین میلیون گردشگر که به ایران سفر کرده‌اند سخن خواهند گفت.

چگنی در ادامه درباره طرح صدور روادید خانوادگی که در دستور وزارت امور خارجه قرار گرفته است‌، توضیحاتی داد و افزود: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در این طرح ایرانیانی که همسر خارجی دارند،‌ به شرطی که جمعی و با تور سفر کنند‌، می‌توانند با یک‌سوم قیمت روادید ایران را دریافت کنند.

وی اضافه کرد: چه ضرورتی دارد همه به کنسول‌گری بروند و درخواست روادید بدهند‌؟ اگر تور مطمئن باشد همان تورگردان می‌تواند این روند را طی کند. چه ضرورتی دارد همه کارها را دستی پیش ببریم می‌توانیم الکترونیکی انجام دهیم.

مدیرکل کنسولی وزارت خارجه همچنین از راه‌اندازی سامانه اینترنتی برای ردیابی درخواست‌های روادید خبر داد و در ادامه با اشاره به رفتار برخی کنسول‌گری‌ها با گردشگران که تورگردانان نسبت به آن معترض شده بودند گفت: ما بابت همه مشکلات عذرخواهی می‌کنیم، اگر همکاری تعلل کرده کوتاهی ملی کرده است و اگر این مانع ایجاد شده، خواهش می‌کنم به ما مراجعه کنید و اطلاع دهید.

چگنی در ادامه سخنانش اظهار کرد: کشور ما به لطف اهل‌بیت و خون شهدا اکنون جزیره‌ای امن است که باید از این فرصت استفاده کنیم، مخصوصا حالا که امکانات صدور روادید فرودگاهی برای اتباع خارجی به غیر از ۱۰ کشور فراهم شده است. این کشورها هم به دلایل سیاسی و برخورد بدی که با اتباع ایرانی داشتند با توجه به قوانین کشور نمی‌توانند این روادید را بگیرند.

وی با قاطعیت گفت: ایران برای لغو روادید هیچ منعی ندارد و اعلام آمادگی می‌کند. چند وقت پیش حتی به کشوری که ۲۰۰ میلیون جمعیت داشت پیشنهاد لغو روادید دادیم. اما آنها اعلام کردند مگر امنیت کشور ما مثل شما است. ما به ارمنستان‌، روسیه‌ و یا حتی برخی کشورهای دیگر این پیشنهاد را داده‌ایم.

این مقام وزارت خارجه یادآور شد: تسهیلات روادید فرودگاهی فیروزه نیز به زودی در هیات دولت مصوب خواهد شد.

چگنی ادامه داد: ما با یک سوم قیمت روادید ایران، روادید سلامت را صادر می‌کنیم. این فرصت مغتنم فراهم شده و باید از آن استفاده شود.

سفیر پیشین ایران در کوبا گفت: آخرین ماموریتم در این کشور بود آنها تا مدت‌ها به گردشگر نگاه امنیتی داشتند، اما ظرف مدت کوتاهی طبق آمارهای غیررسمی چهار و نیم میلیون گردشگر جذب کردند. حتی از منازل شخصی مردم با حداقل قیمت برای پوشش گردشگران بهره‌برداری کردند. ما هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

او در ادامه سخنانش گفت: البته ما اشکال ساختاری هم داریم، بسیاری از گردشگران از نبود هتل و قیمت‌ها گلایه دارند. این مسائل دیگر به روادید ربطی ندارد، باید مسئولان مرتبط برای آن تدبیر بی‌اندیشند.

چگنی درباره محدودیت‌های موجود در وزارت خارجه نیز اظهار کرد: ما در بخش پرسنل با محدودیت زیادی مواجه هستیم، اگر وزارت مسکن و شهرسازی در فرودگاه‌ها کمک کند می‌توان پست‌های ورودی را افزایش داد. حتی در دورترین فرودگاه‌ها اگر به ما امکانات بدهند می‌توانیم روادید فرودگاهی صادر کنیم. از زحمات آنها تشکر می‌کنیم، اما این کافی نیست. همانطور که خودمان را مقصر می‌دانیم.

وی گفت: ما از اینکه فرصت‌ها جلوی چشمان ضایع می‌شود غصه می‌خوریم. سهل‌ترین روش برای درمان بیکاری گردشگری است پس باید به آن توجه کنیم.

مدیرکل کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور تصریح کرد: به زودی با راه‌اندازی سامانه الکترونیکی روادید و مصوبه هیات دولت درباره روادید فرودگاهی خدمات ایران در بخش صدور روادید دو تا سه برابر افزایش میابد.

چگنی در پایان اظهاراتش نیز از تورگردانان کشور درخواست کرد انتقاداتشان را مستقیم به دفترش انتقال دهند تا پیگیر شود.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.