دیدار با چهره های تاریخی، فرهنگی و علمی در موزه مشاهیر ایران

موزه مشاهیر ایران یکی از جالب ترین موزه های ایران و تهران است که ۱۵ مجسمه از چهره های تاریخی، فرهنگی و علمی کشور را در خود جای داده و به نمایش گذاشته است.

موزه مشاهیر در ارتفاع ۲۷۱ متری از سطح زمین در برج میلاد تهران قرار دارد. مجسمه های موجود در موزه مشاهیر توسط علیرضا خاقانی، هنرمند مجسمه ساز، از جنس سیلیکون ساخته شده اند.

در ساخت این مجسمه‌ها سعی شده تا از عناصری که بیشترین ارتباط را با مخاطب ایجاد می‌کند، استفاده شود و سیلیکون بیشترین تطابق را با بافت زنده دارد که در ساخت این آثار به کار گرفته شده است.

سیلیکون به لحاظ دوام نسبت به موم مقاوم‌تر است و این نقطه قوت این آثار نسبت به سایر مجسمه‌های مومی در جهان است.

در تمام دنیا حدود ۲۰۰ سال است که موزه‌هایی برای مجسمه‌های مومی خود ساخته‌اند که پذیرای هزاران گردشگر است اما در ایران تاکنون هیچ موزه ای برای نگهداری از مجسمه‌های مشاهیر کشورمان نداشته‌ایم و اکنون نخستین بار است که مجموعه‌ای از آثار سیلیکونی در یک جا گردهم آورده شده است که باید از مدیریت برج میلاد بابت این اتفاق تقدیر کرد.

بیشتر این مجسمه‌ها مربوط به ادیبان و شعرای معاصر کشورمان هستند و به جز فردوسی که به لحاظ تأثیرگذاری‌اش در حفظ زبان و ادب فارسی در ابعاد اغراق شده و بزرگتر از واقعی ساخته شده است،‌ دیگر مجسمه‌ها در اندازه و ابعاد طبیعی ساخته شده‌اند.

از جمله مجسمه های چهره هایی که در موزه مشاهیر به نمایش گذاشته شده اند عبارتند از شهریار، سهراب سپهری، سیمین دانشور، پروین اعتصامی، پروفسور حسابی، نیما یوشیج، مصطفی چمران، فردوسی، پهلوان تختی، جلال آل احمد، ملک الشعرای بهار، صائب تبریزی، نظامی گنجوی، رودکی و مولانا.

در آینده شخصیت‌های دیگری از مشاهیر کشورمان از جمله فلاسفه، ورزشکاران، هنرمندان، سرداران دفاع مقدس و … را نیز به این مجموعه اضافه خواهیم کرد تا این موزه به معنای واقعی کلمه موزه مشاهیر ایران شود.

تهران (3)

تهران (4)

تهران (5)

تهران (6)

تهران (7)

تهران (8)

تهران (10)

تهران (11)

تهران (12)

تهران (13)

تهران (14)

تهران (15)

تهران (16)

تهران (17)

تهران (18)

تهران (19)

تهران (1)

تهران (9)

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.