تنگ براق، روستایی دیدنی در بهار و تابستان

اگر به دیدن آبشار، تنگه، غار و دشت علاقه دارید، بهترین پیشنهاد برای شما، روستای تنگ براق است. در این روستای باصفا تمام این زیبایی ها را می توانید مشاهده کنید.

تنگ براق نام روستایی از توابع بخش سده، شهرستان اقلید در ۱۹۰ کیلومتری شمال شیراز است. منطقه تنگ براق اقلید یکی از تفرجگاه های زیبای این شهرستان است که در ایام تعطیل به ویژه در فصل بهار و تابستان مورد بازدید عده زیادی از گردشگران قرار می گیرد.

این تنگه در بهار و تابستان با آب و هوایی  دل انگیز،گردشگران بسیار زیادی را از استان فارس و استان های همجوار به خود جلب می کند .

آبشار تنگ براق به عنوان یک جاذبه قوی اکوتوریستی به فاصله کمی دربخش جنوب شرقی در مسیر اقلید به آسپاس قرار دارد که رودخانه ای پر خروش در آن جریان دارد.

متاسفانه برخی جوانان ناآگاه اقدام به پرش از بالای آبشار و از ارتفاع نزدیک به بیست متری به حوضچه زیر آبشار می کنند که تا کنون ده ها نفر جان خود را از دست داده اند.

حوضچه زیر آبشار گرچه در برخی نقاط بیش از ۱۰ متر عمق دارد اما صخره های بزرگی در زیر آب قرار گرفته و عمق آب در برخی نقاط بسیار کم و خطرناک است.

boragh (1)

دور و بر این روستا از قدیم محل اقامت عشایر ییلاقی بوده که در دو قرن قبل، از این مسیر به سمت اقلید می گذشتند. به همین دلیل عجیب نیست اگر حوالی روستا آثار باستانی هم ببینید.

شاید جالب ترین پدیده این روستا که نظرتان را جلب خواهد کرد، کتیبه‌ای باشد که به خط پهلوی نوشته شده و سند قدمت داشتن این روستا است. بالای این کتیبه غار زیبایی است که چشمه های آب از آن جوشان است و به واسطه آب فراوان و هوای معتدل سر سبز و خرم است. به جز این کتیبه، روستاییان این منطقه به غار طبیعی و دریاچه ملاصدرایشان هم افتخار می کنند و حتما از شما دعوت خواهند کرد از این آثار طبیعی و تاریخی دیدن کنید.

boragh_1

مردم روستای تنگ براق به زبان های لری و ترکی صحبت می کنند و شیعه جعفری هستند. شغل بیشترشان هم زراعت، دامداری و صنایع دستی است.

محصول اصلی روستای تنگ براق برنج چمپای خضر دشتی، گندم، حبوبات، سیب، هلو، ماست، کره، دوغ و کشک است. اما از صنایع دستی این روستا می توانید سراغ قالی های دست بافت و گلیم بروید و به عنوان سوغات به شهر محل سکونتتان ببرید. با همه این ها در کل باید گفت که برنج، سیب و قیسی، بهترین سوغاتی روستای تنگ براق هستند.

روستا، در شیب ملایم دامنه کوه گسترده شده و اطراف خانه‌ها مزارع و باغ ها به چشم می خورند. اکثر خانه‌ها در یک طبقه و ساخته شده از سنگ، گل و چوب هستند. هرچند که این روزها خانه های آجری و سیمانی و آهنی هم در منطقه به چشم می خورد. اما به ندرت پیش می آید که خانه دو طبقه در این روستا ببینید.

در واقع باید گفت که معماری خانه‌ها تحت تأثیر سبک زندگی و فعالیت کار مردم روستا است و در آنها تنورخانه، انبار علوفه و طویله و دارو درخت به چشم می خورد.

زیباترین و نزدیکترین مسیر از شیراز به تنگ براق از مسیر بهشت گمشده و در امتداد کامفیروز شمالی در کناررود  کر، شالیزارهای برنج و جنگل های بلوط است که حدود ۲۰ دقیقه  راه خاکی دارد.

boragh (2)

boragh (3)

boragh (5)

boragh (7)

boragh (6)

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.