حمام باغ لله کرمان؛ مخروبه‌ای ارزشمند

حمام باغ لله مربوط به دوره قاجار است و در کرمان، خیابان شریعتی، کوچه شماره ۱۳ واقع شده . این اثر در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۳۰۶۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. حمام باغ لله یکی از آثار زیبا و تاریخی شهر کرمان می باشد.این حمام دو قرن قدمت دارد. این حمام به دستور «خواجه اتابک بزقوش» که از عرفاً و سیاستمداران کرمان بوده ساخته شده است. به گواه تاریخ، این حمام از قدیمی ترین حمام‌های استان کرمان به شمار می رود. و با تبعیت از معماری سنتی این منطقه ساخته شده است. می توان گفت حمام باغ لله از حمام گنجعلیخان (یکی دیگر از حمام های تاریخی استان می باشد) کرمان زیباتر است در آن زمان حمام صبح ها برای زنان و عصرها برای مردان مورد استفاده قرار می گرفته است.

arktourism.ir (4)

متاسفانه این بنا به دلیل عدم نگهداری مناسب، در حال تخریب کامل می‌باشد. اما با وجود این اهمیت تاریخی، در حال حاضر آنچه که از این حمام باقی مانده مخروبه ای است بالا آمدن سطح آبهای زیرزمینی در این محدوده که جزو بافت تاریخی شهر کرمان است، مشکلات عدیده ای برای ساکنان این محل ایجاد کرده است. این بنا مساحت خیلی زیادی هم دارد که اگر آن را احیا می کردند هم از لحاظ جذب توریست داخلی و خارجی برای استان عواید زیادی به دنبال داشت. اما متاسفانه حمام باغ لله خودش به تدریج در حال فرونشست کردن و پایین رفتن است.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.